آشپزیغذاهای سنتی

۴ روش مختلف برای تهیه ته چین مرغ و قارچ؛ خوشمزه و مجلسی

ته چین مرغ و قارچ یک نوع غذای مجلسی و خوشمزه ایرانی است که می‌توانید از آن برای پذیرایی از مهمان‌ها استفاده کنید. این غذا ظاهر جذاب و طعم فوق العاده لذیذی دارد. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه ته چین مرغ و قارچ به چند روش مختلف آشنا شوید.

مواد لازم جهت تهیه ته چین مرغ و قارچ در قابلمه (برای ۲ نفر):
سینه مرغ ۱ عدد
برنج۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
ماست۳ قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ۲ عدد
زرشک۳ قاشق غذاخوری
زعفرانبه مقدار لازم
آب لیمو ترش تازه۱ قاشق غذاخوری
گلاب۲ قاشق غذاخوری
روغن۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
قارچ۱۰ عدد متوسط
شکر۱ قاشق مرباخوری
خلال پسته و بادام (برای تزیین) به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و دارچینبه مقدار لازم

مراحل تهیه ته چین مرغ و قارچ در قابلمه

درست کردن ته چین مرغ و قارچ در قابلمه بسیار راحت است. برای تهیه این غذا در قابلمه باید مواد ته چین را آماده کنید و در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم بپزید. در این بخش می‌توانید با مراحل تهیه ته چین مرغ و قارچ در قابلمه به طور کامل آشنا شوید.

مرحله اول؛ سینه مرغ را برش دهید

در اولین مرحله از تهیه ته چین مرغ و قارچ زعفرانی باید سینه مرغ از استخوان جدا کنید و آن را به صورت نواری برش دهید. برای تهیه این غذا می‌توانید به جای سینه مرغ از فیله یا حتی ران مرغ نیز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته چین فیروزکوهی

مرحله دوم؛ مرغ را مزه دار کنید

برش‌های مرغ را در یک ظرف بریزید و مقداری نمک و فلفل سیاه به آن اضافه کنید. زعفران را در یک ظرف کوچک بریزید و با چند قاشق آب جوش ترکیب کنید. چند دقیقه صبر کنید تا زعفران دم بکشد، سپس مقداری از آن را روی مرغ‌ها بریزید و خوب مرغ‌ها را هم بزنید تا مزه دار شوند.

مراحل تهیه ته چین مرغ و قارچ در قابلمه

مرحله سوم؛ مرغ‌ها را در روغن سرخ کنید

در این مرحله از طرز تهیه ته چین مرغ و قارچ دو نفره باید مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. بعد از این که روغن داغ شد، مرغ‌های مزه دار شده را در روغن داغ سرخ کنید. زمانی که رنگ مرغ‌ها تغییر کرد و سرخ شدند، آن‌ها را از ماهیتابه خارج کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله چهارم؛ قارچ‌ها را خرد و در روغن سرخ کنید

    قارچ‌ها را بشویید و آن‌ها را به صورت ورقه‌ای برش دهید. حالا شعله گاز را روشن کنید و قارچ‌ها را در همان ماهیتابه‌ای که مرغ‌ها را سرخ کرده بودید، تفت دهید. مقداری زعفران به قارچ‌ها اضافه کنید و آن‌ها را روی حرارت متوسط تفت دهید.

    برای جلوگیری از تیره شدن رنگ قارچ‌ها بهتر است ۱ قاشق آب لیمو ترش تازه به آن‌ها اضافه کنید. زمانی که قارچ‌ها خوب سرخ شدند، شعله گاز را خاموش کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته‌ چین سبزیجات به روش خانگی

    مرحله پنجم؛ زرده تخم مرغ را خوب هم بزنید

    در این مرحله از طرز تهیه ته چین مرغ و قارچ در قابلمه باید مرغ و قارچ‌ها را با هم ترکیب کنید. زرده‌های تخم مرغ را در یک کاسه بریزید و با همزن دستی یا چنگال خوب هم بزنید تا یکدست و از حالت لختگی خارج شوند.

    طرز تهیه ته چین مرغ و قارچ در فر

    مرحله ششم، مواد ته چین را آماده کنید

    برای تهیه مواد ته چین باید مقداری ماست به زرده تخم مرغ‌ها اضافه کنید. سپس مواد را خوب هم بزنید. کمی گلاب به مواد ته چین اضافه کنید و دوباره مواد را هم بزنید. در ادامه نوبت اضافه کردن زعفران دم کرده غلیظ است. مقدار زعفرانی که به مواد ته چین اضافه می‌کنید، کاملا سلیقه‌ای است. کمی روغن، نمک و فلفل سیاه روی مواد بریزید و آن را کنار بگذارید.

    مرحله هفتم؛ برنج را آبکش کنید

    در این مرحله باید برنج را بشویید و در آب بریزید. یک قابلمه آب همراه با کمی نمک روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا شروع به جوشیدن کرد. سپس برنج را به قابلمه آب جوش اضافه کنید. حدود ۶ تا ۷ دقیقه صبر کنید تا برنج‌ها قد بکشند و کمی نرم شوند، سپس آن‌ها را آبکش کنید. بهتر است برنج را از چند ساعت قبل بخیسانید تا بهتر قد بکشد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته چین آلو اسفناج با مرغ

    مرحله هشتم؛ برنج را با مواد ته چین ترکیب کنید

    در این مرحله باید برنج را با مواد ته چین ترکیب کنید و خوب هم بزنید تا مواد کاملا به خوب برنج برود. اگر مقدار زعفرانی که به مایه ته چین اضافه کرده‌اید، کم است، می‌توانید از مقدار زعفران بیشتری استفاده کنید تا رنگ برنج شما خوشرنگ شود.

    ته چین مرغ و قارچ؛مخصوص مهمانی

    مرحله نهم؛ زرشک را تفت دهید

    در این مرحله باید مقداری روغن در یک ماهیتابه کوچک بریزید و بعد زرشک‌های شسته شده را همراه با کمی شکر به آن اضافه کنید. زرشک‌ها را برای چند دقیقه تفت دهید و بعد شعله گاز را خاموش کنید.

    مرحله دهم؛ ته چین را آماده کنید

    در این مرحله از طرز تهیه ته چین مرغ با قارچ باید مقداری روغن در قابلمه مورد نظرتان بریزید. بعد یک لایه برنج اضافه کنید و آن را با پشت قاشق خوب صاف کنید. حالا ترکیب مرغ و قارچ را روی برنج بریزید و خوب آن را پخش کنید. در ادامه زرشک را اضافه کنید.

    کمی دارچین روی مواد بپاشید و بعد بقیه برنج را اضافه کنید. دوباره برنج را با پشت قاشق فشار دهید. یک دم کنی روی درب قابلمه قرار دهید و قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید تا غذا برای ۱ ساعت بپزد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته چین گوشت مجلسی

    مرحله یازدهم؛ ته چین را سرو کنید

    بعد از این که ته چین شما آماده شد، شعله گاز را خاموش کنید و آن را روی ظرف مورد نظرتان برگردانید. حالا می‌توانید روی ته چین را با مقداری زرشک، خلال پسته و خلال بادام تزیین کنید. پیشنهاد می‌شود این غذای خوشمزه را در کنار ترشی، سالاد و انواع دورچین و مخلفات مختلف سرو کنید.

    طرز تهیه ته چین مرغ و قارچ بدون ماست

    طرز تهیه ته چین مرغ و قارچ در فر

    در طرز تهیه ته چین مرغ و قارچ در فر باید مواد ته چین را در قالب بریزید و روی آن را با فویل بپوشانید. سپس ۴ تا ۶ سوراخ روی فویل ایجاد کنید. قالب را به مدت ۱ ساعت با دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد در فر قرار دهید.

    سپس فویل را بردارید و حدود یک ساعت دیگر ته چین را بدون فویل در فر بگذارید. برای این که روی ته چین شما نیز طلایی شود، می‌توانید چند دقیقه گریل فر را روشن کنید تا ته چین ظاهر جذاب‌تری پیدا کنید.

    طرز تهیه ته چین مرغ و قارچ بدون ماست

    برای تهیه ته چین مرغ و قارچ بدون ماست باید ماست را حذف کنید و برنج را تنها با مقداری زرده تخم مرغ، زعفران و روغن ترکیب کنید. سپس مانند روش قبل ظرف مورد نظرتان را چرب کنید. مقداری برنج در آن بریزید و با قاشق خوب فشار دهید. سپس مرغ و در ادامه بقیه برنج را اضافه کنید. اجازه دهید برنج با حرارت ملایم روی گاز یا در فر بپزد و آماده شود.

    بیشتر بخوانید: دلایل وا رفتن ته چین و روش‌های جلوگیری از آن

    طرز تهیه ته چین مرغ و قارچ در ماهیتابه دو طرفه

    در طرز تهیه ته چین مرغ و قارچ مجلسی تابه‌ای باید بعد از آماده کردن مواد ته چین، کف ماهیتابه را با کمی روغن چرب کنید. نیمی از برنج را در ماهیتابه بریزید و بعد مرغ و قارچ را اضافه کنید و سپس بقیه برنج‌ها را روی آن‌ها بریزید.

    حالا درب ماهیتابه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید ته چین شما برای ۱ ساعت با حرارت ملایم بپزد. به خاطر داشته باشید در این روش بهتر است مرغ و قارچ را بیشتر روی قسمت وسط ماهیتابه بریزید تا نسوزند.

    طرز تهیه ته چین مرغ و قارچ در ماهیتابه دو طرفه

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ته چین مرغ و قارچ

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا به چند نکته طلایی برای تهیه ته چین مرغ و قارچ  نیز اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • در طرز تهیه ته چین مرغ و قارچ می‌توانید بنا به سلیقه خودتان گلاب را حذف کنید و این غذا را بدون آن تهیه کنید.
    • برای تهیه ته چین مرغ و قارچ مجلسی می‌توانید مرغ را بپزید و بعد ریش ریش کنید و در غذا استفاده کنید.
    • برای تهیه ته چین مرغ و قارچ با ماست می‌توانید از ماست کم چرب یا پرچرب استفاده کنید، اما به خاطر داشته باشید که اگر طعم ماست شیرین و خامه‌ای باشد، مزه ته چین شما لذیذتر می‌شود.
    • در طرز تهیه ته چین مرغ و قارچ بدون تخم مرغ باید زرده تخم مرغ را حذف کنید و برنج را تنها با کمی ماست، زعفران و روغن ترکیب کنید.
    • در طرز تهیه ته چین مرغ و قارچ رژیمی باید مرغ را به صورت گریل شده یا پخته آماده کنید. سپس برای تهیه مواد ته چین نیز از مقدار کمی روغن زیتون استفاده کنید.
    • برای تهیه ته چین مرغ و قارچ می‌توانید قبل از تفت دادن مرغ‌ها یک عدد پیاز را به صورت خلالی خرد کنید و در روغن تفت دهید و بعد مرغ‌ها را به آن اضافه کنید.
    • برای تهیه ته چین مرغ و قارچ حتما قارچ را خوب تفت دهید. در غیر این صورت آب قارچ موجب نرم و شفته شدن برنج می‌شود.
    • در طرز تهیه ته چین مرغ و قارچ و اسفناج می‌توانید در کنار مرغ و قارچ از مقداری اسفناج پخته شده نیز استفاده کنید.
    • در طرز تهیه ته چین مرغ و قارچ برای ۴ نفر باید مواد مورد نیاز برای تهیه ته چین را ۲ برابر کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته چین لبو فیروزکوهی

    ته چین مرغ و قارچ یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی با قارچ و مرغ است که اتفاقا درست کردن آن نیز چندان چالش برانگیز نیست و به همین دلیل یکی از بهترین گزینه‌ها برای پذیرایی از مهمان‌ها محسوب می‌شود. شما از چه روشی برای تهیه ته چین مرغ و قارچ استفاده می‌کنید؟

    ۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.