دانستنی

زعفران؛ راهی برای مقابله با بیماری‌های کبد!

با توجه به مشکلات روبرو شده با برداشت زعفران و سختی های متحمل شده، مسلما زعفران گران ترین ادویه در جهان است؛ تقریباً سه هکتار گل یک کیلوگرم زعفران را تولید می کند. زعفران به گیاه Crocus sativus، یکی از اعضای خانواده زنبقیان اشاره دارد. زعفران به عنوان یک عامل درمانی برای کاهش تب، درد قاعدگی، اعصاب آرام و کمک به بهبود و سلامت کبد استفاده می شود. در سال ۱۵۹۷، جان جرارد، گیاه شناس انگلیسی، درباره زعفران به عنوان گیاهی که فردی را از لبه مرگ نجات داد، نوشت. با این حال،استفاده بیش از حد زعفران می تواند مضر باشد و سایر اثرات بالقوه مضر دیگری نیز داشته باشد. خوشبختانه، هزینه های بالای خرید زعفران اکثر مردم را از استفاده بیش از حد آن محافظت می کند. با این حال، قبل از مصرف زعفران برای اهداف پزشکی باید با متخصص گیاه شناسی یا پزشک معالجه مشورت کنید.

زعفران و کبد:

اکثر قریب به اتفاق مردم جهان زعفران را به عنوان گران ترین ادویه جهان می شناسند و مصرف می کنند. در حالی که رنگ متمایز زعفران از دیگر ادویه‌ها وطعم منحصر به فرد و کمی تلخ زعفران به تنهایی و رنگی که به غذا می دهد، استفاده از زعفران به عنوان یک ماده دارویی اغلب غیرقابل شناخت کرده است. با توجه به اینکه ویژگی های درمانی  گیاهان دارویی از قرن ها قبل شناخته شده بود، همچنان خواص دارویی زعفران در حال کشف است. با اینکه زعفران برای قرن ها شناخته شده است؛ با این حال، محققان امروزی تازه شروع به کشف ارزش گیاهی زعفران پرداخته‌اند. هنگامی که با میلیون ها بیماری مبتلا به سرطان کبد، کبد چرب و … روبرو می شویم، توانایی زعفران برای حفظ سلامت کبد و در نهایت توجه به زعفران به عنوان ادویه معجزه گر را مستحکم می کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۸ نشانه وجود دارد که نشان می‌هد دارای بیماری کبدی هستیم که در ویدیوی زیر به آن اشاره خواهیم کرد:

    مطالعه اخیر:

    محققان دانشگاه امارات متحده عربی تحقیقی در مورد توانایی زعفران برای محافظت در برابر سرطان کبد در حیوانات از جمله موش انجام دادند. تحقیقات نشان داد که استفاده از زعفران، باعث مسائل مربوط به سلامت کبد می‌شود.

    در مطالعه خود دانشمندان:

    • زعفران را در غذاهای مختلف با مقادیر مختلف و در دوزهای متفاوت قرار دادند: ۷۵ میلی گرم، ۱۵۰ میلی گرم و ۳۰۰ میلی گرم.
    • پس از دو هفته از استفاده زعفران در رژیم غذایی، محققان ماده ای شناخته شده به نام دی اتیل نیتروزآمین برای سرطان کبد را تزریق کردند.
    • بعد از تجویز دی اتیل نیتروزآمین، رژیم زعفران به مدت ۲۲ هفته ادامه پیدا کرد.
    • بر اساس تجزیه و تحلیل چندین محقق سلامت کبد و تومور، افرادی که زعفران استفاده کردند، دارای سلامت و بنیه بدنی بهتر و قابل توجهی نسبت به کسانی بودند که زعفران مصرف نکردند.
    • موش هایی که دوز بیشتری زعفران استفاده کردند، مهمترین علائم سلامت کبد را نشان دادند.

    بیشتر بخوانید: راهکارهای فوق‌العاده برای افزایش اشتها پس از بیماری

    کبد، زعفران

    محققان نتیجه گرفتند که مطالعه آنها شواهدی را ارائه می دهد که زعفران اثرات شیمیایی قابل توجهی را در برابر سرطان کبد از طریق مهار تکثیر سلولی و القاء فرایند آپوپتوز یا مرگ برنامه ریزی شده سلول تجویز می کند. زعفران با بهبود فرایند آپوپتوز جلوگیری از تکثیر بی‌رویه سلول‌ها و اثر ضدالتهابی که دارد، می‌تواند آغاز سرطان کبد یا گسترش آن را به شکل قابل‌توجهی در موش‌ها مهار کند. تحقیق روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد، عصاره زعفران به وضوح می‌تواند نقش یک محافظ شیمیایی قوی را در برابر این عوامل بازی کند. علاوه بر این، آنها گزارش دادند که زعفران، کبد را از سرطان محافظت می کند و باعث کاهش آسیب اکسیداتیو و سرکوب پاسخ التهابی می شود.

    آنها همچنین دریافتند که کسانی که با زعفران و عسل درمان می شوند، نشانگرهای بیوشیمیایی کبد را بهبود داده و پراکسیداسیون لیپید را کاهش داده اند. محققان نتیجه گرفتند که استفاده از زعفران و عسل، مسمومیت سیروز کبدی را در کبد به حداقل رسانده و موجب کاهش اثرات مضر آن بر سطوح بیوشیمی و مولکولی کبد می شود.

    دو تحقیق فوق نتایج دلگرم کننده ای در مورد استفاده از زعفران برای حمایت از سلامت کبد ارائه می دهند، هر چند که هر دو در حیوانات مورد آزمایش قرار گرفتند نه انسان ها و باید تحقیقات لازم بر روی انسان صورت پذیرد. داده های کافی برای حمایت از استفاده از زعفران در پزشکی وجود ندارد و دستورالعمل های روشنی برای نحوه استفاده از آن با خیال راحت وجود ندارد. خوب است که برای رنگ دهی برنج از زعفران با عطر و طعم استفاده کنید یا از این ادویه پر هزینه در دستور العمل های دیگر استفاده کنید. مانند استفاده در چای، ماسک صورت زعفران و یا دم نوش های طبیعی به همراه زعفران.  با این وجود، انتظار می رود آزمایشات بالینی شدیدتر برای پیدا کردن زعفران به عنوان یک محافظ ایمن و ارزشمند کبد در نظر گرفته شده است.

    سرطان (HCC) یا سرطان کبد، پنجمین سرطان شایع و سومین علت مرگ و میر سرطان در جهان است. شواهد پزشکی نشان داده است که عفونت مزمن با هپاتیت B و C عامل مهمی برای HCC است و قرار گرفتن در معرض مواد سرطان زا، بیماری کبد چرب و سوء مصرف الکل نیز می تواند به رشد سرطان کبد کمک کند. زعفران می تواند به مواد سرطان زا در محیط زیست، در معرض دود سیگار بودن، لوازم آرایشی سرب دار، بنزین و غذاهای فرآوری شده از جمله محصولات لبنی و گوشتی باعث ایجاد سرطان در کبد می شود، جلوگیری می‌کند.

    [crp]

    در دنیای امروزی با وجود داروهای شیمیایی برای درمان و مبارزه با سرطان، محققان و پزشکان علاقه زیادی به مصرف گیاهان طبیعی در درمان دارند. مطالعات قبلی نشان داده است که زعفران، یک محصول گیاهی به طور طبیعی مشتق شده، دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد سرطان و ضد التهابی است. زعفران یک ادویه معمولی است که عطر و طعم و رنگ آن را به مواد غذایی اضافه می کند و یک ماده احتمالی سرطانی است که به آسانی قابل دسترس است.

    درمان کبد چرب با زعفران:

    • خوردن نخودآب که به همراه ادویه‌جات گرم مثل دارچین و زعفران درست شود و در آن شوید وجود داشته باشد، می‌تواند غلظت مواد داخل کبد را کم کند. برای درست کردن نخودآب می‌توان از آب گوشت، نخود، برنج، گوشت و زعفران استفاده کرد.
    • یکی دیگر از سبزی‌هایی که باعث تقویت کبد می‌شود، شنبلیله است که استفاده از آن به همراه زعفران در غذاها به بیماران مبتلا به کبد چرب توصیه می‌شود.
    • برای مصرف زعفران، ادویه ضد سرطان کبد این ادویه را به صورت روزانه و مقداری از آن را به صورت جوشانده در برنامه غذایی خود قرار دهید.

    طریقه دم کردن زعفران:

    مقدار یک قاشق چایخوری زعفران خشک شده رو کاملا پودر کنید و در یک قوری کوچک که حاوی حدود یک استکان آب جوش هست بریزید و درش رو بذارید. مثل چای اون رو روی حرارت غیر مستقیم کتری یا سماور قرار بدید تا در طول ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت به آرامی رنگ پس داده و غلیظ شود. از این مایع میتوانید برای خوش رنگ و خوش طعم کردن غذاها و مخصوصاً برنج استفاده کنید.

    [aparat id=”Ik4l1″]

     

    نوشته های مشابه

    ‫۴ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.