آشپزیخواص مواد غذایی

۱۶ خاصیت شگفت انگیز سیر

کمتر کسی وجود دارد که از مفید بودن سیر برای سلامتی باخبر نباشد. اما واقعا خواص سیر چیست و گنجاندن آن در رژیم غذایی چه اهمیتی برای سلامتی خواهد داشت. در این مقاله از قسمت آشپزی درمجله اینترنتی اکالا بلاگ همراه ما باشید تا با خواص سیر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: روش‌هایی ساده برای نگهداری سیر تازه در خانه

خواص شگفت انگیز سیر

مطالعات و تحقیقات در مورد سیر نشان می‌دهد خوردن سیر به طور منظم نه تنها برای ما مفید است، بلکه به کاهش یا حتی کمک به پیشگیری از چهار علت اصلی مرگ در سراسر جهان، از جمله بیماری قلبی، سکته، سرطان و عفونت کمک می‌کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    موسسه ملی سرطان هیچ مکمل غذایی را برای پیشگیری از سرطان توصیه نمی کند، اما سیر را به عنوان یکی از چندین سبزیجات با خواص ضد سرطانی بالقوه می شناسد.

    در ادامه با مهم‌ترین خواص سیر آشنا خواهید شد:

    ۱-  خواص دارویی قوی

    دانشمندان اکنون می‌دانند که ترکیبات گوگردی که در اثر له و جویده شدن سیر آزاد می‌شوند، علت اصلی خواص کم‌نظیر آن هستند.

    بیشتر بخوانید: درمان سرماخوردگی

    همچنین سیر، حاوی میزان زیادی از آلیسین است. آلیسین هم با جویده و له شدن آزاد و وارد دستگاه گوارش می‌شود. سپس از طریق سیستم گوارش وارد جریان خون خواهد شد و به تمام نقاط بدن حرکت خواهد کرد. از خواص آلیسین برای بدن می‌تون به خواص ضد سرطانی، انتی اکسیدانی و ضد میکروبی اشاره کرد.

    سیر و خواص دارویی قوی

    ۲- حاوی مواد مغذی مناسب برای بدن

    با وجود اینکه سیر فوق العاده مغذی است اما کالری کمی دارد.

    یک بوته (۳ گرم) سیر خام حاوی:

    •  منگنز
    •  ویتامین B6
    •  ویتامین  C
    •  سلنیوم
    • فیبر
    • مقادیر قابل توجهی کلسیم، مس، پتاسیم، فسفر، آهن و ویتامین B1

    همچنین هر حبه سیر حدودا ۴.۵ کالری، ۰.۲ گرم پروتئین و ۱ گرم کربوهیدرات دارد. این خوراکی شگفت‌انگیز حاوی مقادیر کمی از مواد مغذی دیگر است و در حقیقت، هر آنچه بدنتان نیاز دارد را در خود جا داده است.

    ۳-  کاهش خطر ابتلا به سرطان

    بر اساس بررسی منتشر شده در مجله پزشکی Cancer Prevention Research، اعتقاد بر این است که سبزیجات آلیوم، به ویژه سیر و پیاز، و ترکیبات گوگردی فعال زیستی آنها در هر مرحله از تشکیل سرطان تأثیر دارند و بر بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی که خطر ابتلا به سرطان را تغییر می‌دهند، تأثیر می‌گذارند.

    به گفته مؤسسه ملی سرطان مؤسسه ملی بهداشت:

    چندین مطالعه جمعیتی نشان می دهد که بین افزایش مصرف سیر و کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها از جمله سرطان معده، روده بزرگ، مری و سینه ارتباط وجود دارد.اثرات محافظتی سیر ممکن است از خواص ضد باکتریایی آن یا توانایی آن در جلوگیری از تشکیل مواد سرطان‌زا، توقف فعال شدن مواد سرطان‌زا، افزایش ترمیم DNA، کاهش تکثیر سلولی یا القای مرگ سلولی ناشی شود.

    خبر خوب اینکه که تحقیقات علمی نشان می دهد که افزایش مصرف سیر ممکن است خطر ابتلا به سرطان پانکراس، یکی از کشنده‌ترین انواع سرطان، را کاهش دهد.  مطالعه مبتنی بر جمعیت که در منطقه خلیج سانفرانسیسکو انجام شد نشان داد که خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده در افرادی که مقادیر بیشتری سیر و پیاز مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که مقادیر کمتری مصرف می‌کنند، ۵۴ درصد کمتر است.

    به طور کلی، این سبزی به وضوح پتانسیل واقعی را به عنوان یک غذای مبارزه با سرطان نشان می دهد که نباید نادیده گرفته شود یا از آن صرف نظر کرد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سیر پلو با ماهی و مرغ؛ ساده و خوشمزه

    ۴-  کاهش فشار خون

    کاهش خطر ابتلا به فشار خون از دیگر خواص سیر است. بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته‌های قلبی و سکته‌های مغزی بزرگترین قاتلان جهان هستند. فشار خون بالا یکی از مهمترین عوامل ایجاد کننده این بیماری‌ محسوب می‌شود. مطالعات نشان داده است که مکمل‌های سیر تاثیر زیادی در کاهش فشار خون افراد مبتلا به فشار خون بالا دارد.

    در یک مطالعه نشان داده شد ۶۰۰-۱.۵۰۰ میلی گرم عصاره سیر به همان اندازه داروی آتنولول (داروی کاهش فشار خون) در کاهش فشار خون در طی یک دوره ۲۴ هفته‌ای موثر بود. دوزهای مکمل سیر برای داشتن اثرات مطلوب باید نسبتا زیاد باشند. مقدار مورد نیاز معادل حدود چهار حبه سیر در روز است.

    ۵- سیر برای سلامت قلب

    سیر به طور گسترده ای به عنوان یک عامل پیشگیری کننده و درمان بسیاری از بیماری های قلبی عروقی و متابولیک از جمله تصلب شرایین، چربی خون، ترومبوز، فشار خون بالا و دیابت شناخته شده است.

    یک بررسی علمی از مطالعات تجربی و بالینی در مورد خواص سیر نشان داد که به طور کلی، مصرف این سبزی دارای اثرات محافظت کننده قلبی قابل توجهی در مطالعات حیوانی و انسانی است.

    احتمالاً شگفت‌انگیزترین ویژگی این است که نشان داده شده است که با از بین بردن تجمع پلاک در شریان‌ها به معکوس کردن بیماری قلبی اولیه کمک می‌کند.

    مطالعه روی افراد مبتلا به سندرم متابولیک نشان داد که عصاره سیر کهنه به طور موثر پلاک را در شریان های کرونر (شریان های خون رسانی به قلب) در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک کاهش می دهد.

    ۶- تنظیم کلسترول خون

    سیر می‌تواند کلسترول کل و LDL یا همان کلسترل بد را کاهش دهد. به نظر می‌رسد مصرف مکمل‌های سیر می‌تواند حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کلسترول کل و یا کلسترل بد LDL را در مبتلایان به کلسترول بالا کاهش می‌دهد.

    با نگاهی به کلسترول ” بد” (LDL) و کلسترول “خوب” (HDL)، سیر به نظر می‌رسد که LDL را پایین بیاورد اما تاثیر قابل توجهی در HDL ندارد. یکی دیگر از عوامل خطرناک شناخته شده سطح بالای تری گلیسیرید خون است که منجر به بروز بیماری‌های قلبی می‌شود، اما به نظر می‌رسد سیر هیچ تاثیری در سطح‌تری گلیسیرید ندارد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حریره سیر

    ۷-  کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر

    واکنش‌های شیمیایی مربوط به رادیکال‌های آزاد روند پیری را سریع‌تر می‌کند. سیر حاوی آنتی اکسیدان هایی است اثر رادیکالهای آزاد را در بدن خنثی خواهد کرد. مصرف مقادیر زیاد مکمل‌های سیر باعث افزایش آنزیم‌های آنتی اکسیدانی در بدن می‌شود و اثرات مضر رادیکال‌های آزاد را کاهش خواهد داد.

    به همین دلیل یکی دیگر از مواردی که می‌توان در زمینه خواص سیر گفت این است که مصرف این خوراکی، تاثیر زیادی در کاهش کلسترول، فشار خون و خطر ابتلا به بیماری‌های شایع مغزی مانند آلزایمر و زوال عقل دارد.

    سیر برای کاهش آلزایمر

    ۸- افزایش طول عمر

    تأثیرات بالقوه سیر بر طول عمر، بصورت کامل قابل اثبات نیست. اما با توجه به تاثیرات مفید بر فاکتورهای مهم بیماری زا مانند فشار خون بالا، این حس را به وجود می‌آورد که سیر می‌تواند به شما کمک کند طول عمر بیشتری داشته باشید.

     مصرف سیر می‌تواند با بیماری عفونی بدن نیز مقابله کند. همین مسئله، یک عامل مهم در افزایش طول عمر است. زیرا می‌توان بیماری‌های عفونی را به خصوص در سالمندان یا مبتلایان به اختلالات نقص ایمنی، از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر دانست.

    ۹- بهبود عملکرد فیزیکی بدن

    سیر یکی از برترین مواد غذایی است که به عنوان “بهبود دهنده عملکرد فیزیکی” شناخته می‌شود. از سیر در فرهنگ‌های باستان به صورت سنتی برای کاهش خستگی و بالا بردن عملکرد فیزیکی کارگران استفاده ‌شده است. جالب است بدانید که ورزشکاران هم در گذشته برای افزایش سطح انرژی از سیر کمک می‌گرفتند.

    مطالعات بر روی موش‌های آزمایشگاهی نیز نشان داده‌ که سیر به عملکرد فیزیکی کمک می‌کند، اما مطالعات بسیار کمی در مورد انسان انجام شده است. مطالعه‌ای بر روی ۹ دوچرخه سوار نشان می‌دهد مصرف سیر باعث بهبود عملکرد آن‌ها نشده است. مطالعات دیگر نشان می‌دهد که خستگی ناشی از ورزش ممکن است با سیر بهبود یابد.

    ۱۰- سم زدایی بدن

    تاکنون ثابت شده است که مصرف زیاد سیر به دلیل داشتن ترکیبات گوگرد دار موجود در سیر، می‌تواند بدن را در برابر مسمومیت فلزات سنگین ایمن‌تر کند.

    طالعه چهار هفته‌ای در کارکنان یک کارخانه باتری سازی ماشین (که بیش از حد در معرض سرب قرار می‌گرفتند) نشان داد که مصرف روزانه سیر باعث کاهش به میزان ۱۹ درصد سطح سرب در خون می‌شود. همچنین بسیاری از علائم مسمومیت سرب، از جمله سردرد و فشار خون را کاهش داده است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان سیر

    مصرف روزانه سه وعده سیر حتی بهتر از داروی دی پنی سیلامین در کاهش این علائم موثر است.

    ۱۱-  سلامت استخوان‌ها

    هیچ مطالعه‌ای بر روی انسان، خواص سیر روی پوکی استخوان را اندازه گیری نکرده است؛ با این حال، مطالعات روی موش‌ها نشان داده‌ است که مصرف سیر باعث افزایش استروژن در موش‌های ماده و در نتیجه کاهش پوکی استخوان در آن‌ها می‌شود.

    یک مطالعه در زنان یائسه نشان داد که یک بار مصرف روزانه عصاره سیر خشک (برابر با ۲ گرم سیر خام) به طور قابل توجهی کمبود استروژن را جبران می‌کند. این نشان می‌دهد که این مکمل ممکن است اثرات مفیدی بر سلامت استخوان در زنان داشته باشد. غذاهایی مانند سیر و پیاز نیز ممکن است بر استئوآرتریت تاثیر داشته باشند.

    ۱۲- درمان سرماخوردگی 

    مکمل‌های سیر برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار مفید هستند. یک مطالعه بزرگ ۱۲ هفته‌ای از یک منبع معتبر نشان داد که مصرف روزانه سیر به عنوان مکمل، ابتلا به سرماخوردگی را ۶۳ درصد کاهش می‌دهد.

    همچنین مصرف این ماده خوراکی، به طور میانگین حدود ۷۰٪ از طول دوره سرماخوردگی کم می‌کند.

    یک مطالعه دیگر نشان داد که مقدار بالای عصاره سیر (۲.۵۶ گرم در روز) دوره نقاهت بیماری بیماران مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا را ۶۱٪ کاهش می‌دهد. با این حال یک بررسی دیگر نتیجه گیری کرد که شواهد کافی نیست و تحقیقات بیشتری لازم است. علی رغم عدم وجود شواهد کافی، مصرف سیر به صورت روزانه در صورتی که دچار سرماخوردگی شده‌اید، بسیار سودمند خواهد بود.

    سیر برای بیماری سرماخوردگی

     ۱۳- بهبود رژیم غذایی

    این مورد جزو خواص سیر نیست، اما باز هم مهم است.گنجاندن سیر در رژیم غذایی فعلی شما بسیار آسان است و آن را خوشمزه می‌کند.

    سیر افزودنی بسیار خوبی برای بسیاری از غذاها، به ویژه سوپ‌ها و سس‌ها است. طعم خاص سیر همچنین می‌تواند مزه بهتری به غذای شما دهد. سیر به چندین شکل، از بوته کامل تا پودرها و مکمل‌هایی مانند عصاره سیر و روغن سیر در دسترس است.

    با این حال، بخاطر داشته باشید که سیر دارای نقاط ضعفی مانند ایجاد بوی بد دهان است. همچنین عده‌ای نیز به آن حساسیت دارند. اگر اختلال خونریزی دارید یا داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنید، قبل از افزایش مصرف سیر با پزشک خود مشورت کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش اسفناج با ماست موسیر

    ۱۴- کنترل ریزش موی مردانه و زنانه (آلوپسی)

    محققان دانشگاه علوم پزشکی مازندران از ایران آزمایش کردند که چگونه ژل سیر دو بار در روز به مدت سه ماه روی پوست سر می تواند بر افرادی که برای آلوپسی کورتون مصرف می کنند تأثیر بگذارد.

    آلوپسی نوعی بیماری پوستی خودایمنی شایع است که باعث ریزش مو در پوست سر، صورت و گاهی در نواحی دیگر بدن می‌شود. در حال حاضر درمان های مختلفی در دسترس است، اما هنوز هیچ درمانی مشخص نیست.

    محققان دریافتند که استفاده از ژل به میزان قابل توجهی بر اثربخشی درمانی کورتیکواستروئید موضعی در درمان آلوپسی آره آتا افزوده است. اگرچه این مطالعه مستقیماً آن را آزمایش نکرد، استفاده از روغن نارگیل تزریق شده با سیر به عنوان یک درمان مستقل ممکن است حتی به عنوان یک درمان ریزش مو مفیدتر باشد. زیرا خطر جذب کورتیکواستروئیدهای مضر را در پوست کاهش می دهد.

    ۱۵- کنترل  عفونت

    کنترل عفونت یکی دیگر از خواص سیر محسوب می‌شود. استفاده از روغن های گیاه سیر یک درمان طبیعی عالی برای بسیاری از انواع عفونت ها از جمله عفونت های گوش و پوست و همچنین گلودرد است.

    فرهنگ‌های سنتی که معمولاً با این نوع بیماری‌ها دست و پنجه نرم نمی‌کنند، به طور منظم از این در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند.

    ۱۶- کاهش وزن و سلامت جنسی

    این گیاه به افزایش متابولیسم شما کمک می کند. افزایش متابولیسم با کاهش وزن برابر است. افزودن سیر خام یا پخته شده به وعده های غذایی سالم و متعادل هر روز می تواند باعث کاهش وزن شود.

    علاوه بر فواید این گیاه، ممکن است از نظر جنسی نیز کمک کند. از آنجایی که آلیسین جریان خون را در اندام های تولید مثلی تقویت می کند و گردش خون را تحریک می کند، ممکن است متوجه شوید که افزودن این سبزی به رژیم غذایی، سلامت جنسی شما را بهبود می بخشد.

    نحوه استفاده از سیر در غذا

    برای بهره‌گیری از خواص زیر، این ماده غذایی را به شکل زیر در رژیم خود بگنجانید:

    • یک روش معمول برای استفاده از سیر، این است که چند عدد سیر تازه را له کنید، سپس آن را با روغن زیتون و کمی نمک مخلوط کنید.این یک سس سالم و فوق العاده خوش طعم است.
    • می توانید سیر خام را به دستور العمل هایی که سرخ شده، برشته یا پخته می شوند اضافه کنید. همچنین می توانید مقداری سیر خام را در سس سالاد خانگی، سس گوجه فرنگی، سوپ یا خورش بریزید.
    • افزودن سیر خام به هر غذای سبزیجات، ماهی یا گوشت مطمئناً طعم آن را تشدید می کند و فوایدی برای سلامتی دارد. البته، فواید سیر پخته نیز چشمگیر است و زمانی که به وعده های غذایی اضافه می شود، طعم ملایم تری ارائه می دهد، مانند سیر آیولی (سیر سرخ شده با روغن زیتون).
    • تفت دادن سیر نیز یک گزینه آسان برای پختن سیر است. به سادگی سر بالایی را جدا کنید تا میخک ها در معرض دید قرار گیرند. سپس روی آن را با روغن زیتون بریزید و با فویل بپیچید.
    • برای تفت دادن سیر، آن را به مدت ۳۰ دقیقه در فر ۴۰۰ درجه بگذارید تا حبه ها قهوه ای و نرم شوند.

    همچنین لازم به ذکر است طبع سیر در طب سنتی گرم و خشک است و مصرف آن به صورت روزانه برای بدن مفید است. توجه کنید هنگام استفاده از سیر بعد از خرد کردن یا رنده کردن بهتر است سیر خام را برای ۱۰ دقیقه در معرض هوا قرار دهید تا خواص درمانی آن فعال شود.

    ۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.