دانستنی

همه چیز در مورد ماه رمضان در ترکیه

ماه رمضان یکی از مقدس ترین ایام مسلمانان است که در آن به مدت ۳۰ روز به مهمانی خدا رفته و روزه گرفته و دعا میکنند. اهمیت و جایگاه این ماه سبب شده است که در هر منطقه وکشوری با سنت و آداب آن دخیل شده و به گونه ای خاص و متفاوت در هر اقلیم بر پا شود.

در اغلب کشورها این ماه همراه با شادی و شوق همراه است و مسلمانان آن کشور با شوق و ذوق فراوان به سمت این ماه میروند. ترکیه از جمله کشورهایی است که با دارا بودن اکثر افراد مسلمانبه استقبال این ماه می‌روند.

در ادامه در اکالا بلاگ، به بررسی رمضان از جمله نحوه برگزاری، آداب و رسوم و… آن میپردازیم.

آداب و مراسم ماه رمضان در ترکیه

همانطور که گفته شد به علت مسلمان بودن اکثر جمعیت ترکیه، با شروع ماه رمضان تمامی مردم به استقبال آن می‌روند. تزئین کردن خیابان ها، راه ها و مساجد از جمله‌ اقدامات آماده سازی برای این ماه است.

شروع ماه رمضان در ترکیه کاملا با کشورهای دیگر متفاوت است. مردم این ماه را سراسر برکت و روزی افزونی میدانند و در نتیجه جشن هایی را در کوچه ها و مساجد برگزار کرده و مکان ها را آذین بندی میکنند.

مراسم مختلفی همچون تلاوت قرآن و یا اجرای تواشیح بعد از افطار، از جمله مراسم هایی هستند که مردم در این ماه از آن ها استقبال می‌کنند. همچنین در برخی از کانال های رادیویی و تلویزیونی نیز برنامه هایی مخصوص به ماه مبارک رمضان و در زمان های افطار یا سحر پخش می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    نمازهای جماعت در ترکیه با حلول ماه رمضان

    در این کشور دولت در امور مساجد و امور دینی مردم دخالت نمیکند. اکثر شهرداری های شهرهای مختلف آن با برپا کردن چادرها بساط پخش کردن افطاری را راه اندازی می‌کنند.

    بیشتر بخوانید: متن و اشعار تسلیت شب قدر ماه رمضان

    رمضان در استانبول و آداب و رسوم آن

    نمازهای جماعت نیز در این کشور با شور و اشتیاق خاصی در این ماه برگزار و مشاهده می‌شود که همه مساجد در نمازهای ظهر، عصر، عشا و مغرب مملو از جمعیت شده و حتی صف هایی نیز در خیابان ها تشکیل میشود.

    نافله شب با عنوان نماز تراویح در تمام مساجد ترکیه به جماعت برگزار می‌شود. البته قابل به ذکر است که تمامی این مراسم با برنامه ریزی سازمان دیانت که مسئول امور دینی است و بودجه مخصوص خود را دارد، برگزار میگردد.

    با دستور مقامات که مسجد ایاصوفیه را از موزه به مسجد تبدیل کرده بودند، نماز تراویج نیز برای اولین بار در این مسجد و در ماه رمضان برگزار گردید و به گونه ای مورد استقبال قرار گرفت که در مسجد جا نبود و مردم در میدان احمد صف بسته بودند.

    غذاهای مردم ترکیه برای افطار و سحری

    در این ماه در ترکیه غذاهای خاصی نیز توسط مردم پخت می‌شود. معمولا در این ماه نان پیده رمضانی پخته میشود. در افطار نیز خرما جایگاه ویژه ای در میان سفره مردم دارد.

    اکثر رستوران های معروف ترکیه منوی مخصوص افطار دارند که غذای های مخصوص ماه مبارک رمضان در آن سرو میشود که معمولا همراه غذای اصلی، چای و سوپ نیز سرو می‌شود.

    بیشتر بخوانید: بهترین غذا برای وعده سحری چیست؟

    افطار در ترکیه

    مراسم سحری و افطار در ترکیه

    در ترکیه رسم مختلفی نیز از قدیم در این ماه بر جای مانده است. از قدیم رسم است که ۲ نفر در راه ها و کوچه به راه می‌افتند که با طبل زدن مردم را برای سحر بیدار میکنند. این رسم طبال نام دارد و جالب است بدانید که با وجود رسانه ها و امکانات پیشرفته امروزی همچنان این رسم پابرجاست و ادامه دارد.

    همچنین طبق رسوم قدیمی به هنگام زمان افطار و اذان مغرب با شلیک توپ در شهرهای مختلف این زمان را به اطلاع مردم میرسانند و جالب است که این رسم به صورت آیین در آمده و مردم با شنیدن صدای شلیک توپ افطار می‌کنند.

    ۱۴ دسر برای افطاری

    شب احیای ترکیه

    در ترکیه نیز در شب های احیا و مخصوصا شب ۲۷ ماه مراسم هایی خاص برگزار می‌شود که تا سحر ادامه داشته و مردم با حضور در مساجد و مکان‌هایی خاص به عبادت و نماز مشغول می‌شوند.

    از جمله اعتقادهایی که افراد ترکیه دارند این است که هیچ روزه داری به هنگام افطار نباید از این نعمت محروم باشد و همه باید سر سفره حاضر شوند، به همین علت در اکثر شهرهای ترکیه اطعام به روزه داران رواج دارد.

    برگزاری نمایشگاه های اسلامی در ترکیه با شروع ماه رمضان

    با شروع ماه رمضان در ترکیه شهر استانبول نمایشگاه های بزرگ از کتب اسلامی برگزار می‌شود و تا انتهای ماه رمضان ادامه دارد و در این نمایشگاه ها کتب دینی مختلفی معرفی و به فروش میرسد. شروع کار این نمایشگاه بعد از نماز مغرب شروع میشود و علاوه بر خدمات فروش کتابها، مکان هایی برای افطار کردن و غذا خوردن نیز برپا شده است.

    بیشتر بخوانید: پیام تبریک ماه رمضان ۱۴۰۳ | {۳۰ متن و شعر}

    رمضان در ترکیه استانبول

    همانطور که آداب و رسوم ما محکم میکند، خوردن و آشامیدن در این ماه و در مکان های عمومی امری نادرست و غیراخلاقی است. با این حال قوانین خاصی در این کشور برای این مورد وجود نداشته و رستوران ها و کافه ها باز هستندو به راحتی میتوانید انواع غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم را سفارش دهید.

    بازارها و مراکز خرید در این ماه پس از زمان افطار بسیار شلوغ می‌شوند در نتیجه اگر قصد خرید دارید بهتر است قبل از افطار به این مراکز مراجعه کنید.

    همچنین در این ایام مراکز خرید ترکیه از تخفیف ها و حراج های بسیاری برخوردار هستند و میتوانید اجناسی با قیمت های مناسب را به راحتی پیدا کنید.

    غذاهای سبک برای افطاری

    عید فطر در ترکیه

    عید فطر از مهم‌ترین اعیاد مذهبی ترکیه محسوب میشود که که شامل ۴ روز تعطیلات است. حال اگر این تعطیلات به آخر هفته نیز رسد تا یه هفته ادامه پیدا می‌کند.

    در این عید مردم ترکیه مانند عید نوروز ما لباس های نو بر تن می‌کنند و کودکان از بزرگترهای خود عیدی می‌گیرند که این عیدی شکر بایرامی نام دارد که به معنی عید شیرین است. همچنین کودکان در این عید در خانه ها را می‌زنند و از مردم به آنها تخم مرغ و شکلات عیدی می‌دهند.

    رمضان ماه مبارک در ترکیه

    در این عید مردم غذاهای به خصوصی را طبخ میکنند و میان همسایه ها و اقوام توزیع میکنند و همچنین در این روز مدم برای دید و بازدید به شهرهای خود میروند.

    ماه مبارک رمضان امروزه جزئی از آداب و رسوم کشورهای مسلمان قرار گرفته است. از جمله آداب و رسومی که بسیار دلچسب بوده و زیبایی اتحاد و یکدستی کشور را به رخ میکشد.

    بیشتر بخوانید: دلایل و درمان بی‌ اشتهایی در وعده سحری ماه رمضان

    متفاوت بودن برگزاری این ماه در کشورهای مختلف چیزی جز زیبایی و فردی سازی شده این واقعه‌ی زیبا نیست.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.