آشپزی

رازهای خوشمزه شدن لوبیا پلو؛ با گوشت و بدون گوشت

لوبیا پلو یکی از غذاهای راحت ایرانی است. این غذا می‌تواند یار و یاور، روزهای شلوغ و دورهمی‌های سنگین شما باشد. بعضی ممکن است لوبیا پلو را با استانبولی اشتباه بگیرند ولی حقیقت امر چیزی دیگری است. لوبیا پلو بسیار پر ملات تر از استانبولی است. استانبولی عملا فقط برنج و گوجه است. این در حالی است که استانبولی، بسته به سلیقه شخصی شما، می‌تواند پر از گوشت و البته پر از لوبیا باشد. لوبیای استفاده شده در این غذا، لوبیا سبز است. این لوبیا سرشار از آهن و وتیامین است و اگر به درستی استفاده شود، نتیجه چشم‌گیری خواهد داشت.

البته شما می.توانید لوبیا را به شکل آب‌پز هم میل کنید. بدانید که نیازی نیست حتما لوبیا پلو بپزید. خوشبختانه تنوع غذایی خوبی داریم. در این مطلب از بلاگ اکالا قصد داریم در خصوص ترفندها و رازهای خوشمزه شدن لوبیا پلو مواردی را ذکر کنیم. با ما همراه باشید.

گوشت

گوشت یکی از مهم‌ترین مواردی است که در مزه و طعم لوبیا پلو نقش دارد. نکاتی که باید در خصوص انتخاب گوشت لوبیا پلو در نظر بگیرید را در ادامه می‌خوانید:

۱- گوشت تازه تهیه کنید.

همیشه اولین و بهترین شرط برای طبخ یک غذا، تهیه مواد اولیه تازه است. مواد غذای مانده یا تاریخ گذشته تبعات زیادی برای شما خواهد داشت. استفاده از این مواد غذایی، بهداشتی نیست و برای سلامتی شما مضر است. همچنین در غذا طعم و بوی خوش غذا را می‌گیرد. پس حتما گوشت تازه و بهداشتی تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی به روش رستورانی

۲- گوشت را به درستی تیکه تیکه کنید.

بعضی از مناطق کشور، از گوشت چرخ‌کرده برای پخت لوبیا پلو استفاده می‌کنند. ولی اگر دوست دارید، گوشت را تیکه تیکه کنید، توصیه ما این است که تیکه‌های کوچیک برش دهید. تکه‌های کوچک راحت‌تر خورده می‌شوند و خوش‌خوراک‌تر هستند. همچنین شکل و شمایل غذا هم بهتر می‌شود.

در لوبیا پلو گوشت را به درستی تیکه تیکه کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳- گوشت را با پیاز تفت دهید.

    شروع اکثر غذاهای ایرانی با تفت پیاز شروع می‌شود. اصلا هم عجیب نیست. ما از گوشت خیلی استفاده می‌کنیم. برای رفع بوی زهم و بد گوشت لازم است که قبل از پخت غذا اقداماتی می‌توانیم انجام دهیم. تفت دادن گوشت در پیاز یکی از این اقدامات است. از دیگر روش‌ها اضافه کردن ادویه و سبزی معطر است. ولی برای گوشت، بهترین و تنها راه البته، تفت دادن آن در پیاز است. پس اول در یک ماهیتابه، پیاز را تفت دهید. وقتی شیشه‌ای و سبک شد، گوشت را اضافه کنید و برای چند دقیقه تفت دهید تا رنگ گوشت کمی تغییر کند. توجه کنید که گوشت نسوزد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه رب پلو شیرازی

    ۴- به ترکیب گوشتِ لوبیا پلو، هویج اضافه کنید.

    برای خوش‌رنگ و بو شدن لوبیا پلو لازم است که به جزییات کوچک دقت زیادی داشته باشید. برای مثال اگر می‌خواهید گوشت شما خوش عطر شود، هویج را نگینی خرد کنید، کمی تفت دهید و با گوشت ترکیب کنید. اجازه ندهید هویج خیلی نرم شود. بگذارید کمی ترد باقی‌ بماند. علاوه بر این، هویج به لوبیا پلو ظاهر زیبا و فریبنده‌ای می‌دهد.

    ۵- از مرغ یا سویا استفاده کنید.

    اگر به هر دلیلی دوست ندارید از گوشت استفاده کنید، جایگزین مناسب آن مرغ یا سویا است. اگر رژیم گیاهخواری دارید، سویا در لوبیا پلو ترکیب بسیار خوبی می‌شود. پیشنهاد می‌کنم حتی اگر رژین گیاهخواری ندارید، یک بار هم که شده از سویا استفاده کنید. شاید به کامتان حوش بیاید. هیچ وقت برای تجربه‌های جدید دیر نیست. از طرفی مرغ هم یکی از بهترین گزینه‌ها است. طعم متفاوتی به لوبیا پلو می‌دهد که با آن نوع سنتی کمی فرق دارد. به تجربه‌اش خیلی می‌ارزد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماهی کبابی و سبزیجات

    لوبیا

    همانطور که از نام غذا مشخص است، لوبیا نقش مهمی در طعم لوبیا پلو دارد. برای انتخاب و تهیه لوبیایِ غذای لوبیا پلو هم نیاز است تا نکاتی را نظر بگیرید.

    ۱- لوبیای تازه تهیه کنید.

    همان توصیه همیشگی. مواد غذایی تازه تهیه کنید. اگر بسته‌بندی می‌خرید، به تاریخ آن دقت کنید که زیاد از تاریخ تولیدش نگذشته باشد. اگر هم قصد دارید فله‌ای بخرید، به شکل لوبیا دقت کنید که پلاسیده و گندیده نباشند. لوبیا طبیعتا باید سبز و ترد باشد.

    در تهیه لوبیا پلو از لوبیای تازه تهیه کنید.

    ۲- لوبیا را به درستی خرد کنید.

    بعد از خرید لوبیای تازه و درست و حسابی، حالا نوبت به خرد کردن آن رسیده است. اگر می‌خواهید لوبیا پلو معرکه‌ای درست کنید، لوبیا را نگینی خرد کنید. به علاوه، نخ کنار لوبیا را جدا کنید. نمی‌دانم تجربه‌اش را دارید یا نه. ولی حس کردن آن نخ کوچک در دهان، اصلا حس خوبی نمی‌دهد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه قیمه لاپلو خوشمزه با گوشت خورشتی

    ۳- لوبیا را قبل از فریز کردن، بجوشانید.

    مقدار زیادی لوبیا تهیه کرده‌اید؟ الان قصد دارید مقداری از آن را فریز کنید؟ خب باید یک نکته کوچک ولی مهم را در نظر بگیرید. لوبیا را حتما بجوشانید. نگینی خرد کنید و بعد در بسته‌بندی قرار دهید. حالا لوبیای شما آماده فریزر است.

    برنج

    برنج هم می‌تواند نقش مهمی در طعم و مزه لوبیا پلو ایفا کند. به همین خاطر هم مهم است که چه برنجی را برای این غذا در نظر می‌گیرید.

    ۱- برنج دودی بپزید.

    بوی برنج دودی، هوش از سر هر کسی می‌برد. درست است که درست کردن این برنج زمان می‌برد و نیاز به یک سری امکانات است. ولی به امتحانش می‌ارزد. به شما قول می‌دهم مشتری می‌شوید!

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه هویج پلو با مرغ

    ۲- برنج را از قبل بخیسانید.

    یکی از رازهای خوشمزه‌ شدن لوبیا پلو، برنج دانه بلند است. کمتر کسی را می‌شناسم که از برنج شفته خوشش بیاید. پیشنهاد می‌کنم شپا هیچ وقت این ریسک را نکنید و همیشه برنج را کشیده دم کنید. به این منظور، قبل از پخت برنج، آن را خوب بخیسانید تا شفته و گلوله گلوله نشود.

    در تهیه لوبیاپلو برنج را از قبل بخیسانید.

    ۳- ته دیگ بگذارید.

    ته دیگ همیشه طرفدار خودش را دارد. سوخته باشد یا حتی نرم، فرقی به حالش ندارد. در هر صورت اکثرا از ته دیگ استقبال می‌کنند. شما برای لوبیا پلو می‌توانید ته دیگ نان یا سیب زمینی بگذارید. انتخاب با خود شماست.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه بورانی لوبیا سبز

    نکات مهم برای پختن یک لوبیا پلو خوشمزه

    در این بخش به چند نکته در رابطه با پختن یک لوبیا پلو خوشمزه اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    ۱- از روغن حیوانی استفاده کنید.

    کمی قبل از پختن کامل برنج، مقداری روغن حیوانی روی برنج بریزید. وقتی برنج با روغن دم می‌کشد، بو و طعم فوق العاده‌ای به خود می‌گیرد.

    ۲- از ادویه‌‌های متنوع استفاده کنید.

    و اما ادویه. بدون شک غذاهای ما ایرانی‌ها پرادویه محسوب می‌شوند. من به خودمان حق می‌دهم. ادویه نقش پررنگی در طعم و بوی غذا دارد. بنابراین برای پختن لوبیا پلو هم باید حواستان را به بخش اضافه کردن ادویه جمع کنید. برای مثال: دارچین، زیره سبز، پودر کاری، پودر سیر، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر هل، زنجبیل و کمی تخم گشنیز خرد شده. همچنین می‌توانید کمی پودر لیمو عمانی و پودر گل محمدی هم استفاده کنید تا غذای شما طعم و بوی خوبی بگیرد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماش پلو با گوشت چرخ کرده

    ۳- بوی خامی رب گوجه فرنگی را بگیرید.

    رب گوجه فرنگی بوی خامی دارد که در غذا اصلا خوب نمی‌شود. برای پیشگیری باید رب را در کمی روغن تفت دهید. می‌توانید ادویه‌ یا کمی زعفران هم اضافه کنید. همچنین مقدار رب را زیاد نگذارید. به جای آن کمی گوجه رنده کنید. بعد به گوجه‌های رنده شده مقداری رب اضافه کنید. این ترکیب بهتری خواهد شد.

    لوبیا پلو غذای ساده‌ای است. ولی می‌توانید با رعایت یک سری نکات و قلق‌های آشپزی، این غذا را ارتقا دهید! با رعایت این نکات لوبیا پلو مثل قورمه‌سبزی به جان خود و عزیزانتان می‌چسبد. امیدوارم از این مقاله استفاده کافی را ببرید.

    برای آشنایی بیشتر با ترفندهای آشپزی، با مجله آشپزی اکالا همراه باشید.

    ۴/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.