برنامه غذایی

امروز ناهار چی درست کنم؟ (چهارشنبه ۲۲ فروردین)

امروز ناهار چی درست کنم؟ چی بپزم که تکراری نباشه؟ فرقی نمی‌کند دانشجو باشید، خانه‌دار یا شاغل، این سوال دغدغه همه افرادی است که به آشپزی علاقه دارند و می‌خواهند یک ناهار خوشمزه و متفاوت برای خود و عزیزانشان تدارک ببینند. 

از این رو ما امروز، در بیست و دومین روز فروردین ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای ناهار امروز شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای ناهار به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- کباب چنجه

کباب چنجه یکی از اصیل‌ترین، قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای سنتی ایرانی است که با گوشت گوسفند تهیه می‌شود اما می‌توان آن را با گوشت گوساله نیز درست کرد. این غذا با گوشت تکه‌ای یا خورشتی در بین خانواده‌های ایرانی بسیار محبوب است و معمولا در مهمانی‌ها این کباب را سرو می‌کنند.

اما درست کردن یک کباب چنجه خوشمزه و حرفه‌ای کمی سخت است؛ چون ممکن است شما در تهیه و آماده سازی گوشت مهارت کافی را نداشته باشید یا در هنگام پختن، گوشت خیلی سفت شود یا بوی نامطبوعی بدهد. بنابراین ما شما را با طرز تهیه کباب چنجه حرفه‌ای آشنا خواهیم کرد.

مراحل تهیه کباب چنجه

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه کباب چنجه

    مراحل تهیه کباب چنجه به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول گوشت گوسفند را به درستی بشویید و سپس با یک چاقوی تیز آن را به اندازه‌های مساوی برش دهید. دقت کنید که برش‌های یکسان بسیار مهم هستند، زیرا باعث می‌شود که چنجه‌ها همزمان با هم کباب شوند. پس از برش دادن گوشت‌ها آن‌ها را در یک کاسه بزرگ بریزید. 
    2. پیازها را پوست بگیرید و کاملا بشویید و سپس با رنده دندانه ریز آن‌ها را رنده کنید و آب آن را کاملا بگیرید. آب حاصله از پیاز را به کاسه‌ی گوشت اضافه کنید و تفاله‌های پیاز را دور بریزید.
    3. در این مرحله لیمو را بشویید. سپس قاچ کنید و آب آن‌ها را کاملا بگیرد و هسته‌ها را نیز جدا کنید. در ادامه آبلیمو را به ماست اضافه کنید و هم بزنید و آن را به کاسه حاوی گوشت اضافه کنید.
    4. اکنون فلفل و روغن زیتون را به کاسه گوشت اضافه کنید و آن‌ها را با دست خوب ورز دهید و زیر و رو کنید تا مواد کاملا با یکدیگر مخلوط شوند.

    برای ادامه رسپی این غذای اصیل ایرانی روی لینک طرز تهیه کباب چنجه کلیک کنید.

    ۲- مرغ تندوری

    مرغ تندوری همان غذای معروفی است که در رستوران‌های هندی و پاکستانی تندوری چیکن و تندوری مرغی نامیده می‌شود. تندور یک اجاق خشتی است که برای پخت و پز روی شعله باز در غذاهای هندی استفاده می‌شود. گرچه مرغ تندوری به طور سنتی با این روش تهیه می‌شود.

    مرغ تندوری یکی از غذاهای مناسب برای وعده ناهار است که ترکیب رنگ غذایی زرد و سرخ را با قلم‌ مو روی مرغ می‌کشند و طبخ می‌کنند. در دستور ما زعفران و کارامل جانشین رنگ شده است.

    مراحل تهیه مرغ تندوری

    مراحل تهیه مرغ تندوری

    مراحل تهیه مرغ تندوری به شرح زیر است:

    1. ابتدا پیاز را خرد یا رنده کرده و با سیر، ماست، آب لیمو، گرد کاری، فلفل قرمز و سیاه مخلوط‌ کنید
    2. سپس مرغ را پوست بگیرید و به تکه‌های درشت برش بزنید. (۲ تکه سینه و ۲ تکه ران)
    3. حال مایه ماست، پیاز و ادویه جات را روی مرغ بریزید و زیر و رو کنید. به مدت ۲۴ یا ۴۸ ساعت در ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید.
    4. پیش از آتش دادن مرغ، زعفران را در ۲ یا ۳ قاشق آب داغ حل کنید و با کارامل سیاه هم بزنید.
    5. مرغ را ۲ ساعت قبل از آتش دادن از یخچال در بیارید و نمک فلفل روی آن بپاشید. هر تکه از مرغ را بردارید و تکان دهید تا مایه ماست از آن بریزد.

    برای ادامه رسپی این غذای مخصوص و مجلسی هندی روی لینک طرز تهیه مرغ تندوری کلیک کنید.

    ۳- خورشت ریواس

    خورشت ریواس یکی از غذاهای پرطرفدار بهاری است که یک غذای ترش به حساب می‌آید و در بعضی از مناطق در دستور پخت آن رب انار نیز اضافه می‌کنند تا ترشی آن را چند برابر کنند.

    طعم ریواس در کنار طعم انواع گوشت‌ها (گوشت گوسفند، گوساله) یا مرغ و بوقلمون ترکیبی بسیار متفاوت و خوشمزه به شما می‌دهد. ریواس یک گیاه فصلی است که در تمامی ایام سال دسترسی به آن ممکن نیست پس این غذای خوشمزه بهاری را برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

    مراحل تهیه خورشت ریواس

    مراحل تهیه خورشت ریواس

    مراحل تهیه خورشت ریواس به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول پیازها را پوست بگیرید و بشویید، سپس با یک چاقوی مناسب آن‌ها را نگینی خرد کنید. 
    2. حال یک قابلمه مناسب انتخاب کنید، درون آن مقداری روغن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و بعد از داغ شدن روغن، پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید.
    3. زمانی که پیازها سبک و کمی طلایی رنگ شدند به آن مقداری زردچوبه اضافه کنید و هم بزنید تا مواد به طور یکدست مخلوط شوند و دوباره تفت دهید تا عطر زردچوبه آزاد شود.
    4. سپس گوشت را تمیز کنید، بشویید و بر روی تخته آشپزخانه به وسیله یک چاقوی تیز آن را در قطعات خورشتی با ابعاد یکسان خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و پرطرفدار بهاری روی لینک طرز تهیه خورشت ریواس کلیک کنید.

    ۴- کوفته ریزه (کوفته قلقلی)

    کوفته ریزه یا کوفته قلقلی که از گوشت چرخ کرده تهیه می‌شود، یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که شما می‌توانید آن را به همراه نان یا برنج کته‌ای نوش جان کنید.

    این غذا به خاطر گوشت و همچنین ادویه‌هایی که در تهیه آن به کار برده می‌شود یک غذای مقوی و پرکالری به شمار می‌رود و طرز تهیه بسیار آسانی دارد.

    طرز تهیه کوفته ریزه (کوفته قلقلی)

    مراحل تهیه کوفته ریزه

    مراحل تهیه کوفته ریزه به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول پیاز‌ها را پوست بگیرید و بشویید. یکی از پیازها را با رنده ریز رنده کنید. آب آن را دور بریزید و پیاز را در یک کاسه بزرگ و گود بریزید.
    2. سپس گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کنید و خوب آن‌ها را مخلوط کنید.
    3. تخم مرغ‌ها را در یک کاسه بشکنید و خوب هم بزنید تا سفیده و زرده آن‌ها به خوبی قاطی شوند. سپس آن را به کاسه گوشت چرخ کرده اضافه کنید و هم بزنید.
    4. سپس به مقدار لازم نمک، زردچوبه و فلفل را بر روی مواد بریزید و ۱ قاشق غذا خوری آرد نخودچی را به صورت کم کم و هنگامی که دارید گوشت چرخ کرده را ورز می‌دهید به آن اضافه کنید. می‌توانید یک قاشق دیگر آرد نخودچی را در صورتی که احساس کردید مایه کوفته ریزه بسیار شل است، اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای خوش‌طعم و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه کوفته ریزه (کوفته قلقلی) کلیک کنید.

    ۵- مک اند چیز ایتالیایی

    مک‌ اند چیز یا همان پاستا و پنیر یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای بین‌المللی است که بسیار ساده و راحت در زمان کوتاهی تهیه می‌شود. این غذا شباهت زیادی به لازانیا دارد و یک انتخاب بسیار آسان و خوشمزه برای مواقعی است که وقت کافی برای پخت غذا ندارید.

    مراحل تهیه مک اند چیز

    مراحل تهیه مک اند چیز

    مراحل تهیه مک اند چیز ایتالیایی به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول سراغ آماده‌ سازی پاستا روید. درون قابلمه مناسبی مقداری آب و روغن بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش آید.
    2. حال پاستا را به قابلمه بیفزایید و ۴-۶ دقیقه‌ای زمان دهید تا پاستاها نرم شوند. روغن موجود در این آب موجب می‌شود که پاستاها به هم نچسبند.
    3. سپس درون تابه مناسبی مقداری کره بریزید و تابه را روی حرارت قرار دهید. منتظر بمانید تا کره ذوب شود. حال آرد را به کره اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی خامی آرد گرفته شود.
    4. در این مرحله ۲ حبه سیر را بشویید و پوست بگیرید. سیر را با کمک سیر له‌کن پوره کنید و به محتوای درون تابه بیفزایید. کمی سیرها را تفت دهید تا عطر سیر آزاد شود.
    5. اکنون به سراغ افزودن شیر روید. شیر را کم کم به محتوای درون تابه بیفزایید و هم بزنید تا آرد جذب شیر شود. کمی زمان دهید تا محتوای درون تابه مقداری غلظت پیدا کند.

    برای ادامه رسپی این غذای فوری و لاکچری روی لینک طرز تهیه مک اند چیز ایتالیایی کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده ناهار را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.