آشپزیغذاهای سنتی

غذاهای محلی شیراز؛ گشتی در میان خوشمزه‌های شیرازی

شما شیراز را به چه می شناسید؟ حافظیه؟ سعدی؟ تخت جمشید؟ یا کلم پلوهای اصیل و خوشمزه؟ شیراز شهر قدیمی و بسیار با اصالت است. غذاهای شیرازی هم کم از تاریخ و تمدن این شهر ندارند. در این مقاله از بلاگ اکالا مجموعه‌ای از مقالات آموزشی غذاهای شیرازی را برای شما گرد هم آورده‌ایم. هر وقت دوست داشتید خانه‌تان رنگ و بوی شیرازی بگیرد به این مقاله رجوع کنید و غذای دلخواه خود را انتخاب کنید.

۱- کلم پلو شیرازی

همان‌طور که از نام کلم پلو شیرازی مشخص است، زادگاه اصلی این غذای خوشمزه و پرطرفدار شهر شیراز است و جزو غذای سنتی و اصیل ایرانی محسوب می‌شود.

طرز تهیه کلم پلو شیرازی خوشمزه و مجلسی با نکات کلیدی

جالب است بدانیم که این غذای مقوی و پرخاصیت تنها در شیراز استفاده نمی‌شود بلکه به دلیل طعم خاص و خارق العاده، در زمان کوتاهی جای خود را در سفره اغلب ایرانی‌ها پر کرد و طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است.

به علاوه چند ترفند ساده و استفاده از ادویه‌های مناسب کلم پلو می‌توان از طعم واقعی این غذای ایرانی خانگی و خوشمزه لذت برد.

برای دیدن طرز تهیه کلم پلو شیرازی خوشمزه و مجلسی با نکات کلیدی روی لینک کلیک کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: معرفی غذاهای محلی گیلان

    ۲- یخنی عدس و کلم شیرازی

    یخنی عدس و کلم شیرازی یکی از غذاهای خوشمزه و ساده‌ای است که در روزهای که کارهایتان زیاد است به راحتی و بدون صرف وقت خاصی می‌توانید این غذای مقوی و خوشمزه را تهیه کنید.

    طرز تهیه یخنی عدس و کلم شیرازی؛ غذایی سنتی با طعمی دلپذیر

    کلم استفاده شده در این غذا، کلم قمری یا همان کلم سر است. شما می‌توانید آبگوشت این غذا را با مقداری نان تلیت و نوش‌جان کنید. در مقاله زیر طرز تهیه این غذای خوشمزه را آموزش داده‌ایم.

    برای دیدن طرز تهیه یخنی عدس و کلم شیرازی؛ غذایی سنتی با طعمی دلپذیر روی لینک کلیک کنید.

    ۳- آش سبزی شیرازی

    آش سبزی شیرازی یکی از صبحانه‌های بسیار پرطرفدار و خوشمزه‌ای است که قطعا نام آن را شنیده‌اید.

    طرز تهیه آش سبزی اصیل و مجلسی؛ به روش شیرازی

    اصالت این آش همان‌طور که از نامش مشخص است به شهر شیراز برمی‌گردد، میل کردن این آش به همراه نان سنگک و نارنج یا لیمو ترش انرژی بسیار زیادی برای آغاز یک روز پرکار به شما می‌دهد. 

    برای دیدن طرز تهیه آش سبزی شیرازی؛ اصیل و مجلسی روی لینک کلیک کنید.

    ۴- کوفته گشنیز شیرازی

    کوفته گشنیز شیرازی یکی از انواع کوفته است، همان‌طور که از نامش پیداست اصالت آن را به شهر شیراز برمی‌گردد. این کوفته بسیار معطر و خوشمزه طرفداران خاص خود را دارد و طرز تهیه و طبخ آن شباهت زیادی به سایر کوفته‌ها دارد. عطر گشنیز تازه طعم و بوی این کوفته را بسیار متفاوت و جذاب می‌کند، کوفته گشنیز بسیار سریع و راحت تهیه می‌شود و مواد اولیه ساده و در دسترسی دارد.

    طرز تهیه کوفته گشنیز خوشمزه شیرازی؛ آموزش مرحله به مرحله

    استفاده از گشنیز تازه در طعم و مزه این غذا نقش به سزایی دارد. اغلب مشکلاتی که در تهیه کوفته‌های خانگی با آن مواجه می‌شوید وا رفتن و عدم انسجام کوفته است که ما در این مقاله از بلاگ اکالا، طرز تهیه کوفته گشنیز شیرازی بسیار خوشمزه و آسان را به همراه تمام نکاتی که در بهتر شدن و منسجم بودن کوفته باید بدانید به شما آموزش خواهیم داد.

    برای دیدن طرز تهیه کوفته گشنیز خوشمزه شیرازی روی لینک کلیک کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت خلال اصیل کرمانشاهی

    ۵- کوفته سبزی شیرازی

    وقتی اسم کوفته را می‌شنوید به یاد چه چیزی می‌افتید؟ چه چیزی در ذهنتان تداعی می‌شود؟ چه تصویری به ذهنتان خطور می‌کند؟ احتمال می‌دهم اولین تصویر ذهنی شما، کوفته تبریزی باشد. یک گوشت قلقلی گنده در یک کاسه سفالی آبی رنگ به همراه نان تنوری و به به! کوفته تبریزی از شهرت خاصی برخوردار است.

    طرز تهیه "کوفته سبزی" شیرازی به روش محلی؛ خوشمزه و آسان

    بر هیچ کس هم پوشیده نیست که ترک‌های عزیز ساکن تبریز دستپخت‌های معرکه‌ای دارند. با ریزبینی و عشق تمام آشپزی می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود ارزش غذایی که سر سفره آن‌ها می‌خورید، دو چندان باشد.

    ولی ما در ایران کوفته‌های متفاوتی داریم.‌ درست است که معروف‌ترین آن کوفته تبریزی است، ولی این نباید باعث شود دیگر غذاهای ایرانی را نادیده بگیریم. قبول دارید؟ در مطلب زیر از بلاگ اکالا قرار است دستور پخت یک کوفته خوشمزه شیرازی را یاد بگیریم: کوفته سبزی.

    برای دیدن طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی به روش محلی روی لینک کلیک کنید.

    ۶- کوفته هلو شیرازی

    کوفته هلو شیرازی یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و پرطرفدار اصیل شیرازی است که در نحوه پختش ترفندهای خاص خود را دارد که با رعایت کردنشان کوفته‌های بسیار خوشمزه و منسجمی خواهید داشت.

    طرز تهیه کوفته هلو به روش اصیل شیرازی؛ خوشمزه و مخصوص

    شاید برای شما نیز این سوال پیش بیاید که چرا نام این غذا کوفته هلو است؟ مواد به کار رفته در این غذا بسیار ساده است و هیچ ارتباطی با هلو ندارد فقط به خاطر این‌که کوفته‌ها اندازه و سایزی شبیه به هلو دارد نام آن را کوفته هلو نهادند.

    برای دیدن طرز تهیه کوفته هلو به روش اصیل شیرازی روی لینک کلیک کنید.

    ۷- رب پلو شیرازی

    رب‌ پلو شیرازی یکی از غذاهای اصیل و سنتی شیراز است که طرفداران بسیار زیادی دارد. مواد اولیه این غذا شباهت زیادی به قنبر پلو شیرازی دارد با این تفاوت که در این غذا از تکه‌های مرغ استفاده می‌شود.

    طرز تهیه رب پلو شیرازی؛ مرحله به مرحله با فیله مرغ

    ترکیب طعم مرغ و رب انار تجربه چشیدن مزه‌ای جدید را به شما می‌دهد. بهتر است در تهیه این غذا از رب انار مرغوب و تازه استفاده کنید. 

    برای دیدن طرز تهیه رب پلو شیرازی با فیله مرغ روی لینک کلیک کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت قلیه میگو به سبک خوزستانی‌ها

    ۸- یخنی نخود شیرازی

    یخنی نخود شیرازی، یکی از اصیل‌ترین و سنتی‌ترین غذاهای شیرازی است. مواد اولیه و طرز تهیه این غذا شباهت زیادی به آبگوشت دارد.

    طرز تهیه یخنی نخود شیرازی؛ آبگوشت سنتی خوشمزه

    آبگوشت یک غذای بسیار پرطرفدار و خوشمزه است که در شهرهای مختلف به روش‌های متنوعی طبخ می‌شود. 

    برای دیدن طرز تهیه یخنی نخود شیرازی روی لینک کلیک کنید.

    ۹- لوبیا پلو شیرازی

    لوبیا پلو شیرازی یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین پلوهایی است که شما می‌توانید با گوشت مرغ و گوشت قرمز متناسب با ذائقه خود طبخ کنید. عطر شوید تازه و طعم منحصر به فرد لوبیا چشم بلبلی ترکیب جذابی است که شیرازی‌ها علاقه بسیار زیادی به این غذا دارند.

    طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی به روش رستورانی؛ خوشمزه و مجلسی

    لوبیا چشم بلبلی یکی از انواع حبوباتی است که خواص زیادی دارد، در رفع تب، رفع مشکلات ادرار، درمان بی خوابی، تقویت میل جنسی و افزایش شیر مادر برای بدن مفید است. این لوبیا طبعی گرم و تر دارد و در درمان ریزش مو، جلوگیری از کم خونی، بهبود سلامت استخوان و حفظ سلامت پوست به شما کمک می‌کند.

    برای دیدن طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی به روش رستورانی روی لینک کلیک کنید.

    ۱۰- خورشت به قورمه شیرازی

    خورشت به قورمه یکی ازغذاهای سنتی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. این خورشت اصیل به روش‌های متنوعی تهیه و طبخ می‌شود و اصالت آن به شهر شیراز برمی‌گردد. خورشت به قورمه با طعم و مزه ملسی که دارد مورد علاقه بسیاری از افراد است.

    طرز تهیه خورشت به قورمه به روش شیرازی؛ خوشمزه و مجلسی

    میوه به، خواص بسیار زیادی دارد این میوه به سیب طلایی معروف است و برای پوست، فشار خون و مو بسیار مفید است، خاصیت ضد التهابی دارد و برای تقویت قلب و کبد به شما کمک می‌کند. 

    برای دیدن طرز تهیه خورشت به قورمه به روش شیرازی روی لینک زیر کلیک کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش گوجه فرنگی تبریزی 

    ۱۱- شیرازی پلو سنتی

    شیرازی پلو یکی از قدیمی‌ترین غذاهای است که طرفداران ویژه‌ی خود را دارد، این غذا یکی از بهترین انتخابات شما برای سرو کردن در مجالس‌ها و مهمانی‌هاست.

    طرز تهیه شیرازی پلو سنتی؛ مجلسی و خوشمزه

    همان‌طور که از نام این غذای لذیذ مشخص است اصالت آن به شهر شیراز برمی‌گردد، مواد اولیه تهیه آن شباهت زیادی به ته‌چین مرغ دارد. 

    برای دیدن طرز تهیه شیرازی پلو سنتی روی لینک زیر کلیک کنید.

    ۱۲- دو پیازه آلو شیرازی

    دوپیازه آلو یکی از غذاهای سنتی شیراز است، این غذا بسیار راحت و سریع آماده می‌شود. در زبان شیرین شیرازی به سیب زمینی، آلو می‌گویند.

    طرز تهیه دو پیازه آلو شیرازی؛ خوشمزه و ساده

    جالب است بدانید که سیب زمینی از هند وارد ایران شده است و در زبان هندی به سیب زمینی، آلو گفته می‌شود. که این نام از زمان گذشته روی آن مانده است. همانطور که از نام این غذا مشخص است ترکیب اصلی دوپیازه آلو، پیاز و آلو (سیب زمینی) است.

    برای دیدن طرز تهیه دو پیازه آلو شیرازی روی لینک زیر کلیک کنید.

    ۱۳- قنبر پلو شیرازی

    قنبر پلو یکی از غذاهای بسیار پرطرفدار و خوشمزه‌ای است که اصالت آن به شهر شیراز برمی‌گردد. این غذای خوشمزه در سایر شهرها نیز با برخی تغییرات تهیه و طبخ می‌شود.

    طرز تهیه قنبر پلو مجلسی و لذیذ به روش اصیل شیرازی

    ترکیبی از برنج و گوشت که در کنار گردو و گوشت طعمی بسیار جذاب و متفاوت دارد. قنبر پلو اصیل شیرازی را با گوشت قلقلی درست می‌کنند. 

    برای دیدن طرز تهیه قنبر پلو اصیل شیرازی روی لینک کلیک کنید.

    ۱۴- شکر پلو شیرازی با قیمه

    شکر پلو یکی از غذاهای اصیل و سنتی شهر شیراز است. این غذا با طعم قالب شیرینی که دارد دارای محبوبیت زیادی است که اغلب در مراسمات مذهبی و مهمانی‌ها آن را تهیه و طبخ می‌کند.

    طرز تهیه شکر پلو شیرازی با قیمه

    در اکثر شهرها نیز شکر پلو با قیمه یک غذای شناخته شده و پرطرفدار است.

    برای  دیدن طرز تهیه شکر پلو شیرازی با قیمه روی لینک کلیک کنید.

    ۱۵- آلبالو پلو شیرازی

    آلبالو پلو یکی از غذاهای اصیل و سنتی پرطرفداری است که به روش‌های مختلف تهیه می‌شود. آلبالوی تازه فقط در فصل تابستان در دسترس است به همین دلیل آلبالو پلو یک غذای فصلی محسوب می‌شود اما شما می‌توانید در این فصل د آلبالوی تازه تهیه کنید، هسته بگیرید و در فریزر نگهداری کنید تا در بقیه ایام سال نیز بتوانید از طعم این غذای جذاب لذت ببرید.

    طرز تهیه آلبالو پلو شیرازی به همراه 3 نکته طلایی

    آلبالو، خواص و فواید بسیار زیادی دارد. در رفع کم خونی، تسکین دهنده درد، سلامت پوست و مو و همچنین با خاصیت ضد التهابی که دارد برای بدن شما مفید است. آلبالو پلو از دسته غذاهایی است که با گوشت سفید مرغ و با گوشت قلقلی تهیه می‌شود که شما با توجه به سلیقه و رژیم غذایی خودتان می‌توانید از گوشت‌هایی که مناسب ذائقه‌تان است، استفاده کنید.

    برای دیدن طرز تهیه آلبالو پلو شیرازی روی لینک کلیک کنید.

    ۱۶- تاس کباب با به و گوشت تکه‌ای

    تاس کباب یکی از غذاهای سنتی ایران است که از مواد اصلی آن می‌توان به گوشت، سیب‌ زمینی، پیاز و بِه اشاره کرد. شاید با خود بگویید که معنی تاس کباب چیست؟ تاس به معنی کاسه مسی است و چون در زمان قدیم جنس اغلب ظروف‌ها از مس بودند بنابراین به کبابی که داخل این ظروف تهیه می‌شد، تاس کباب می‌گفتند. 

    این غذا دستور پخت ساده‌ای دارد و از مواد اولیه در دسترسی همچون گوشت گوسفندی یا گاوی، هویج، سیب زمینی، بِه، بادمجان، آلو بخارا یا قیسی و… تهیه می‌شود.

    طرز تهیه تاس کباب با به و گوشت تکه‌ای

    مراحل تهیه تاس کباب با به و گوشت تکه‌ای

    مراحل تهیه تاس کباب با به و گوشت تکه‌ای به شرح زیر است:

    1. قبل از شروع پخت تاس کباب، لازم است که تمامی مواد اولیه را به یک اندازه و با سلیقه خُرد کنید.
    2. باید توجه داشته باشیم که گوشت مورد استفاده باید بدون چربی و راسته گوسفندی یا گاوی باشد. گوشت‌ها باید به صورت مکعبی و به یک اندازه برش داده شود.
    3.  هویج‌ها را پوست کنده و به صورت حلقه حلقه و هِلالی برش می‌دهیم و همچنین پیازها را پوست کنده و به صورت حلقه‌ای و متوسط خرد می‌کنیم.
    4. اکنون پس از پوست کندن بِه، آن‌ها را به صورت هلالی برش داده و همین‌طور نیاز است که بادمجان‌های مورد استفاده به صورت حلقه‌ای خُرد شوند.
    5. به علاوه باید آلو را نیز به خوبی شسته و در آب خیس کنید.
    6. حال  قابلمه مناسبی را برای تهیه تاس کباب خانگی و خوشمزه آماده می‌کنیم و در درون آن مقداری روغن زیتون می‌ریزیم، سپس پیازهای حلقه شده را در کف قابلمه و در دو طرف آن می‌چینیم.

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و خوشمزه روی لینک طرز تهیه تاس کباب با به و گوشت تکه‌ای کلیک کنید.

    ۱۷- آش کارده

    آش کارده شیراز یا آش کاردی یا کاردین معروف‌ترین آش استان فارس و از غذاهای شب یلدای این شهر است که برای تهیه آن از گیاهی به نام کارده یا کاردین استفاده می‌شود.

    کارده نام گیاهی مخصوص است که در مناطق چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خوزستان و همچنین استان فارس کاشته می‌شود. جالب است بدانید که به گیاه کارده علف خرس نیز گفته می‌شود.

    مراحل تهیه آش کارده شیرازی

    مراحل تهیه آش کارده

    مراحل تهیه آش کارده به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول باید کارده ها را پاک کنید و بشویید. اگر برای تهیه آش کارده از کارده خشک استفاده می‌کنید، باید سبزی را برای چند ساعت تا یک شب در آب قرار دهید.
    2. بعد از خیساندن کارده برای تهیه آش باید کارده خشک را با آرد گندم ترکیب کنید و با گوشت کوب خوب بکوبید تا کارده‌ها نرم شوند. اگر برای تهیه این آش از کارده تازه استفاده می‌کنید، باید سبزی کارده را با آرد گندم، نمک، فلفل و دوغ ترکیب کنید و برای ۲۴ ساعت در ظرف در بسته و مکانی گرم قرار دهید.
    3. بعد از آماده شدن کارده باید آن را همراه با دو لیوان آب در قابلمه بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید.

    برای ادامه رسپی این غذای اصیل و مخصوص روی لینک طرز تهیه آش کارده کلیک کنید.

    همانطور که دیدید غذاهای شیرازی تنوع زیادی دارند. در این لیست می‌توانید غذاهای معروف و کمتر شناخته شده‌ی شیرازی را پیدا کنید. برای تنوع هم که شده توصیه می‌کنیم میل کردن این غذاها را تجربه کنید. حتی اگر شیرازی نباشید می‌توانید این تجربه را به خود و عزیزانتان هدیه دهید.

    برای دریافت آموزش آشپزی بیشتر می‌توانید به مجله آشپزی اکالا سری بزنید.

    ۳.۴/۵ (۱۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.