آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه دمپختک (دمی باقالی)؛ به همراه نکات کلیدی و عکس

دمپختک یکی از غذاهای سنتی و قدیمی تهران است که در شهرهای مختلف به شکل های مختلفی درست می‌شه و از غذاهای ویژه شب یلدا نیز به حساب می‌آید. دمی باقالی یا کته باقالی دمپختکی که با باقالی زرد درست می‌شه و از غذاهای سنتی تهران حساب می شه.

این غذای سریع جذاب در کنار خوشمزه بودن بسیار هم کم هزینه و و مقرون به صرفه است‌. این غذا رو همراه با تخم مرغ نیمرو و پیاز داغ یا حتی بدون اینا سرو می کنند و وقتی همراه با ترشی و سالاد شیرازی میل بشه خیلی جذاب‌تر و دلچسب‌تره.

در این مقاله از سرویس متنوع آشپزی از اکالا بلاگ با یه دستور خیلی راحت و ساده می‌خواییم به شما دوستای عزیز طرز تهیه دمپختک رو آموزش بدیم.

مواد لازم دمپختک (دمی باقالی)
لپه باقالی (باقالی زرد)۲ پیمانه
برنج ۳ پیمانه
پیاز ۲ عدد
زردچوبه ۱/۵ قاشق غداخوری
زعفران درصورت دلخواه ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به میزان لازم
پاپریکا در صورت دلخواه۱ قاشق غذاخوری
روغن (ترجیحا حیوانی)به میزان لازم
مواد لازم برای رویه دمی باقالی:
پیاز۲ عدد
کشمش ۱ پیمانه
گردو نیم کوب۱ پیمانه
دارچین۱/۲ قاشق چایخوری
روغن حیوانی به میزان لازم
تخم مرغ برای نیمرو

مواد لازم دمپختک

مراحل طرز تهیه دمپختک

در این قسمت با طرز تهیه دمپختک همراه ما باشید و از درست کردن این غذای ساده لذت ببرید.

بیشتر بخوانید :  طرز تهیه استانبولی (دمی گوجه)

مرحله اول : خیس کردن باقالی

برای آماده سازی اولیه باقالی زرد یا همون لپه باقالی رو می‌شوریم و داخل یک کاسه می‌ریزیم و روش آب می‌ریزیم تا برای یک تا سه ساعت خیس بخوره و بعد باقالی رو آبکشی می کنیم. لپه باقالی جزو حبوبات های زودپر هستش و نیازی نیست از شب قبل اون و خیس کنیم. همینکه چند ساعت خیس بخوره کافیه.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله دوم : شستن برنج

    از طرف دیگه باید برنج رو بشوریم و به ازای هر پیمانه برنج یک پیمانه آب بریزیم و با کمی نمک بگذاریم برنج هم برای یک ساعت خیس بخوره.

    خیس کردن باقالی و برنج در دمی باقالی

    مرحله سوم : خرد کردن و تفت دادن پیاز و ادویه

    پیاز رو خرد می کنیم با مقداری روغن حیوانی تفتش می‌دیم. روغن حیوانی باعث خوشمزه‌تر شدن و خوش عطر تر شدن این کته می‌شه. بعد ازینکه پیازها طلایی شدن ادویه ها را که شامل زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل پاپریکا است به آن اضافه می‌کنیم و کمی تفت می دهیم تا عطر زردچوبه آزاد شود. 

    بیشتر بخوانید: برای ناهار چی بپزم؟ لیست غذای خوشمزه برای ناهار

    خرد کردن و تفت دادن پیاز و ادویه برای دمپختک

    مرحله چهارم : تفت دادن لپه باقالی با پیاز

    بعد از تفت خوردن ادویه‌ها لپه باقالی را که آبکش کرده‌ایم به آن اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم. تفت دادن لپه باقالی باعث می‌شود که در کته وا نرود و له نشود. به مدت ۵ دقیقه آنرا تفت می‌دهیم و حدودا ۱/۵ لیوان آب به آن اضافه می‌کنیم. (تا جایی که آب روی آن را بگیرد) و اجازه میدهیم به مدت ۱۰ دقیقه تا زمانی که آب باقالی کشیده شود بپزند.

    تفت دادن لپه باقالی با پیاز در دمپختک

    بیشتر بخوانید: انواع غذای ساده برای ناهار و شام با برنج بدون گوشت

    مرحله پنجم : اضافه کردن برنج به باقالی

    از طرف دیگر برنج را همراه با میزان مناسبی از روغن و نمک (بهتر است از روغن حیوانی استفاده کنید) روی حرارت می گذاریم و اجازه می‌دهیم کمی بپزد و آب آن کشیده شود. (مانند روش پخت کته). بعد ازین که برنج و باقالی‌ها نیم پز شدند و آب هر دو تقریبا کشیده شد، باقالی ها را روی برنج می‌ریزم و به آرامی هم می‌زنیم تا مخلوط شوند.

    اضافه کردن برنج به باقالی در دمپختک

    بیشتر بخوانید : طرز تهیه عدس پلو

    مرحله ششم : دم گذاشتن دمی باقالی

    برای عطر و طعم بهتر می‌توانید در این مرحله ۱ الی ۲ قاشق غذاخوردی زعفران دمکرده به کته اضافه کنید. وقتی آن کاملا کشیده شد با استفاده از یک دسته‌ی یک قاشق چند تا سوراخ داخل برنج ایجاد می کنیم و درب آنرا همراه با دمکنی می گذاریم و برنج رو دم می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم تا دم بکشد.

    اضافه کردن زعفران به مواد دمپختک و دم گذاشتن دمی باقالی

    مرحله هفتم : سرخ کردن پیاز داغ و گردو برای دمپختک

    برای روی کته، در همان ماهیتابه ای که داشتیم ۱ عدد پیاز خلالی شده را با کمی روغن حیوانی تفت می‌دهیم.‌بعد از طلایی شدن پیازها، گردوی نیم‌ کوب شده را به آن اضافه می‌کنیم و کمی تفت می دهیم تا گردوها برشته شوند. 

    بیشتر بخوانید: باقالی را با چی بخوریم با چی نخوریم؟

    سرخ کردن پیاز و گردو برای روی دمپختک

    مرحله هشتم : اضافه کردن کشمش

    وقتی گردوها مقداری برشته شدند کشمش پلویی شسته شده را به آن اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم. مراقب باشد تا در اثر حرارت کشمش‌ها نسوزند. برای خوش عطر و طعم شدن این ترکیب مقداری دارچین به آن اضافه می‌کنیم و مواد و خوب با همدیگه هم می‌زنیم و از ین ترکیب برای روی کته باقالی و سرو کردن آن استفاده می‌کنیم. 

    بیشتر بخوانید: برای شام چی بپزم؟

    گردو و کشمش در دمپختک

     بعد از دم کشیدن این کته خوشمزه و خوش عطر که برای ناهار با برنج بدون گوشت، گزینه خوبی است، می‌تونین با تخم مرغ نیمرو، مخلوط پیاز داغ و گردو و کشمش در کنار ترشی و سالاد شیرازی سرو کنین و ازون لذت ببرین.

    دستور پخت دمپختک یا دمی باقالی

    دمپختک خوشمزه- دمی باقالی

    مطالب مرتبط :  طرز تهیه ماش پلو 

    نکات دمپختک (دمی باقالی)

    1.  برای دمپختک بهتره از روغن حیوانی استفاده کنین تا عطر فوق العاده ای پیدا کنه. در غیر این صورت بهتره از کمی کره استفاده کنین تا خوش عطر و طعم بشه.
    2.  دمپختک اصیل تهرانی همراه با نیمروی هم نزده (زرده و سفیده جدا) سرو می شه. و معمولا کنار اون از پیاز داغ هم استفاده می‌شه ولی استفاده از گردو و کشمش همراه با پیاز داغ برای گرفتن سردی این غذا و خوشمزه تر شدن اون پیشنهاد می‌شه.
    3. دمپختک رو حتما کنار مخلفاتی مثل ترشی مخلوط یا لیته سرو کنین تا طعم اون جذاب‌تر بشه.
    4.  این غذا در اصل غذای گیاهی حساب می‌شه ولی در صورت تمایل می تونین در کنار این غذا از گوشت قل قلی هم استفاده کنین یا در مرحله ی اول بعد از تفت دادن پیازها گوشت چرخ کرده را همراه با اون تفت بدین و بعد از تفت خوردن گوشت لپه باقالی رو اضافه کنین و تفت بدین‌.همچنین می‌توانید تکه های مرغ درشت سرخ شده روی دمپختک گذاشته و میل کنید.
    5. می‌تونین بجای کته کردن از روش لایه به لایه یک لایه برنج و یک لایه مواد و دم گذاشتن و بصورت پلویی این غذا رو آماده کنین ولی کته اون خوشمزه‌تر می‌شه.
    6. باقالی زرد خیلی زودپز تر از باقالی سبز هست. بنابراین دقت کنید تا زیاد نپزه تا وا نره. در بعضی موارد که باقالی زرد زودپزه، همون تفتی که با پیاز میخوره کافیه چون که با برنج کته هم می‌پزه و بعد دم می کشه.(تفتی که با پیاز میخوره باعث میشه تا باقالی زرد وا نره.)
    7.  برای پخت باقالی‌ها از آب گرم استفاده کنین. آب سرد باعث سفت شدن باقالی‌ها می‌شه و آبجوش باعث می‌شه زود وا بزن.
    8.  طبق سلیقه خودتون می‌تونین هنگام تفت دادن پیاز و باقالی ها از رب هم استفاده کنین ولی دمپختک اصیل بدون ربه و رنگ زرد داره که زردی خودش و از زردچوبه می گیره.
    9.  برای خوش عطر و طعم شدن دمپختک می‌تونین نصف پیمانه برنج و با برنج دودی جایگزین کنین. در این صورت عطر دمی شما فوق العاده عالی می‌شه.

    برای مشاهده غذاهای سنتی دیگر به مجله اینترنتی اکالا سری بزنید.

    سوالات متداول در طرز تهیه دمپختک (دمی باقالی)

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه دمپختک همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    چرا دمپختک شفته و خمیر میشه ؟

    ریختن آب زیاد در دمپختک باعث زیاد پختن برنج و وا رفتن اون میشه و دمپختک رو خمیر می‌کنه.باید مقدار آب و برنج متناسب باشه.

    برای اینکه دمپختک شفته نشود چقدر آب بریزیم؟

    میزان آب در دمپختک باید یک بند انگشت از سطح برنج بالاتر باشه تا برنج دمپختک شفته نشه.

    آیا می‌شود دمپختک را بصورت پلو درست کرد؟

    بله می‌تونین بجای کته کردن از روش لایه به لایه یک لایه برنج و یک لایه مواد و دم گذاشتن و بصورت پلویی این غذا رو آماده کنین ولی کته اون خوشمزه‌تر می‌شه.

    می‌توانیم از گوشت در مواد دمپختک استفاده کنیم؟

     این غذا در اصل غذای گیاهی حساب می‌شه ولی در صورت تمایل می تونین در کنار این غذا از گوشت قلقلی هم استفاده کنین یا در مرحله ی اول بعد از تفت دادن پیازها گوشت چرخ کرده را همراه با اون تفت بدین و بعد از تفت خوردن گوشت لپه باقالی رو اضافه کنین و تفت بدین‌.همچنین می‌توانید تکه های مرغ درشت سرخ شده روی دمپختک گذاشته و میل کنید.

    چیکار کنیم دمپختک خوشمزه بشه؟

    برای خوشمزه‌تر شدن دمی باقالی بهتره از کمی کره یا روغن حیوانی استفاده کنین تا خوش عطر و طعم بشه.همچنین از ریختن دارچین و زعفران غافل نشید.

    ۵/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲ دیدگاه ها

    1. عالی بود ممنونم من گاهی درست میکردم خیلی نرم مشد الان فهمیدم ایرادم چی بود باقالی را تفت نداده میگذاشتم با اب بپزه خدا خیرت بده?

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.