آشپزیکیک و شیرینی

۲۳ دسر خوشمزه برای افطاری؛ ویژه ماه مبارک رمضان

زمانی که صحبت از ماه رمضان و افطاری می‌شود همه ما به فکر درست کردن دسرهای شیرین و خوشمزه می‌افتیم. چرا که سریعتر درست شده و برای باز کردن افطار یا بعد از غذا برای هضم بسیار مناسب است.

ماه رمضان دسرها و شیرینی جات خاص خودش را دارد که در این مقاله از اکالا بلاگ به صورت لیست شما را با طرز تهیه آن‌ها آشنا خواهیم کرد. در این مقاله نیز می‌توانید لیست غذاهای سبک و ساده مخصوص افطار را ببینید و هر کدام را که مطابق میل تان بود تهیه و سرو نمایید. 

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    در اکالا بلاگ همراه ما باشید تا با انواع دسرهای افطاری همراه با طرز تهیه آشنا شوید.

    ۱- شیر برنج

    شیر برنج غذایی است که سریعاً آماده می‌شود و نیاز به زمان زیادی برای ایستادن سر گاز نیست، به‌شرط آنکه از قبل برنج خیسانده شود. برای تهیه این غذای افطاری برنج را از قبل خیس می‌کنیم. بعد از تمام شدن آب برنج شیر را به آن اضافه می‌کنیم. برای ادامه مطالب طرز تهیه شیر برنج افطاری را اینجا کلیک کنید.

    افطاری سریع و خوشمزه را چطوری بپذیم؟

    ۲- شله‌زرد

    شله‌زرد ازجمله غذاهای سنتی است که همواره در نذری و ماه رمضان موردتوجه قرار می‌گرفته و جزو خوشمزه‌ترین دسرهاست. در روش پخت شله‌زرد علاوه بر گلاب و زعفران که نقش اساسی را در بو و عطروطعم آن بازی می‌کنند موادی از جمله برنج نیم دانه ایرانی، شکر، آب، کره، هل، پودر ژلاتین، خلال بادام و دارچین نیز مورد نیاز است.

    طرز تهیه شله زرد

    برنج بهتر است ۲۴ ساعت از قبل خیسانده شود. سپس شله‌زرد را بر روی گاز قرار داده و شعله را روشن می‌کنیم و می‌گذاریم آب برنج بخار شود.

    دومین ماده‌ای که به شله‌زرد اضافه می‌کنیم شکر است. توجه داشته باشید زمانی که آب برنج کم شد مجدداً آب به آن اضافه نکنید زیرا شکری که به برنج اضافه می‌شود خود باعث آب انداختن برنج می‌شود.

    در تهیه شله زرد برای ماه رمضان اول باید به این سوال پاسخ دهید که آیا شله زرد را به صورت نذری و برای تعداد بالا می‌خواهید یا میخواهید آن را برای تعداد کمتر درست کنید.

    ۳- فرنی

    فرنی یکی از دسرهای خوشمزه و مقوی است که هم برای کودکان و هم برای روزه‌داران در ماه مبارک رمضان مناسب است. این دسر به‌راحتی و در عرض چند دقیقه درست می‌شود.

    فرنی برای دسر افطاری

    برای تهیه فرنی به آرد برنج یا نشاسته و شیر نیاز داریم. شکر نیز برای شیرین کردن فرنی لازم است.

    شیر سرد را در یک قابلمه با آرد برنج مخلوط می‌کنیم. این مواد را کاملاً به هم می‌زنیم تا آرد کاملاً حل شود و گلوله گلوله نشود. برای ادامه مطالب طرز تهیه فرنی در اینجا کلیک کنید.

    ۴- حلوا افطاری

    حلوا و کاچی از جمله دسرهای سنتی ایرانی است که بسیار خوشمزه است و با چای معمولاً سرو می‌شود. حلوا با آرد سفید درست می‌شود اما می‌توان از آرد سنگک یا آرد گندم نیز برای تهیه حلوای مجلسی نیز استفاده کرد.

    حلوای مجلسی زعفرانی

    برای حلوای مجلسی ابتدا شربت آن را درست می‌کنیم. آب را با شکر قاطی کرده و روی شعله گاز با دمای ملایم گذاشته تا مواد قوام بیاید. زعفران دم شده را اضافه کرده و بعد برای ادامه مطالب طرز تهیه حلوا اینجا کلیک کنید.

    ۵- زولبیا و بامیه افطاری

    از شیرینی‌های مخصوص ماه رمضان زولبیا و بامیه است که می‌توانید با چای آن را میل نمایید. برای افطاری دادن این شیرینی معمولاً در سفره قرار دارد و به‌عنوان شیرینی مجلسی سفره افطار محسوب می‌شود.

    طرز تهیه افطاری سریع و زولبیا بامیه

    ۶- کاچی

    از سنت های دیرباز ایرانیان و به خصوص تبریزی ها این بوده است که برای افطار، کاچی بخورند. طرز تهیه کاچی را اینجا ببینید. کاچی یک دسر و میان وعده ایرانی است که می‌توان حتی آن را به عنوان شام میل نمود.

    طرز تهیه کاچی، کاچی برای دسر، کاچی دسر خوشمزه

    کاچی به دلیل اینکه در تهیه آن از کره، آرد و  زعفران استفاده می‌کنند و بسیار مقوی است. به همین منظور از قدیم برای زنانی که تازه زایمان کرده‌اند، کاچی درست می‌کنند تا قوای جسمانی خود را بازیابند.

    ۷- خاگینه

    خاگینه انواع مختلفی دارد که مانند کاچی در منطقه آذربایجان جزئی جدا نشدنی از سفره های افطار است.

    خاگینه مغزدار با گردو

    خاگینه را می‌توان به شکل های مختلفی مثل خایگنه ساده و قالبی یا به روش های فانتزی تری مانند خاگینه نیلوفری درست کرد. طرز تهیه انواع خاگینه را اینجا ببینید.

    ۸- ژله

    ژله معمولا بخش جدانا ناپذیر سفره افطاری است. مخصوصا اگر زیبا و خوشگل آن را تزیین کنید به سفره شما جلا می‌بخشد. برای همین من از ژله را که دوست دارید خریداری کنید و به صورت ژله رولی یا ژله ویترینی در آورید.

    طرز تهیه ژله

    ژله ویترینی با میوه‌های فصل درست می‌شود و ویتامین‌های مورد نیاز روزه داران را تامین می‌کند. در هر دو ژله بستنی وانیلی استفاده می‌شود. این دسر بسیار سریع آماده شده و برای روزه داران عزیز سختی زیادی به همراه نخواهد داشت.

    ۹- دسر دو رنگ

    یکی از دسرهای خوب و خوشمزه که بیس اکثر قنادی ها است دسر دو رنگ( دسر باواریا) است. این دسر خوشمزه را با مواد مختلفی میشه درست کرد.

    طرز تهیه دسر دو رنگ

    خوشمزه‌ترین نوع این دسر شکلاتی وانیلی است. برای تهیه این دسر از زرده تخم مرغ، شکر، وانیل، شیر، پودر ژلاتین، خامه صبحانه و کاکائوی تیره استفاده می‌کنیم.

    1. در ابتدا برای شروع کار پودر ژلاتین رو روی آب سرد پاشیده و با قاشق مخلوط کنید.
    2. اجازه بدهید چند دقیقه بمونه تا حالت اسفنجی پیدا کند. ظرفی را با آب پر کنید و روی حرارت قرار بدهید تا آب به جوش بیاید.
    3. ژلاتین رو روی حرارت بخار آب قرار بدهید بدون اینکه کف ظرف با آب تماس داشته باشد و اجازه بدهید بخار آب ژلاتین را حل کند.
    4. گاهی با قاشق هم بزنین وقتی ژلاتین کاملا حل و شفاف شد و حالت رقیق پیدا کرد از روی حرارت بردارید و کنار بذارین تا کمی از دما بیفتد.

    برای ادامه‌ی طرز تهیه دسر دو رنگ اینجا کلیک کنید.

    ۱۰- رنگینک با خرما و گردو

    این شیرینی اصیل برای جنوب کشور و در ماه رمضان خیلی درست می‌شود. برای تهیه رنگینک از کره، آرد، پودر دارچین، پودر هل، گردو و پودر نارگیل و پسته برای تزین استفاده می‌کنند.

    آموزش تهیه رنگینک

    بای تهیه رنگینک ابتدا کره را در ما‌هی تابه آب کنید. آرد الک شده را ه روغن در حال تفت مانند حلوا اضافه کرده و دایما هم می‌زنیم تا گلوله گلوله نشود. داخل خرماهایی که می‌خواهیم استفاده کنیم، هسته آن ها را در می‌آوریم.

    برای ادامه و مشاهده طرز تهیه رنگینک با خرما و گردو اینجا کلیک کنید.

    ۱۱- نان رمضان تبریزی

    این نان یکی از نان‌های خوشمزه و سنتی تبریز است که طعمی شیرین دارد. برای تهیه این نان از موادی چون تخم مرغ، شکر، شیر، روغن مایع، خامه صبحانه و آرد و برای رومال کردن نان نیز از زرده تخم مرغ، شیر و زعفران استفاده خواهیم کرد.

    نان رمضان سنتی تبریزی خانگی

    ابتدا آب ولرم را داخل ظرفی بریزید، دمای آب ولرم باید حدود چهل درجه باشد تا خمیر مایه شروع به فعالیت کند.

    اگر دماسنج ندارید نوک انگشتتان را داخل آب بزنید باید گرمای آب رو کاملا حس کنید اما انگشتتون رو نسوزاند.

    خمیر مایه را به آب ولرم اضافه کنید و به همراه یک قاشق شکر مخلوط کنید. ( خمیر مایه از شکر تغذیه و شروع به فعالیت می‌کند. این یک قاشق شکر نقش تغذیه خمیر مایه رو دارد).

    برای ادامه‌ی طرز تهیه نان رمضان تبریزی اینجا کلیک کنید.

    ۱۲- گوش فیل

    گوش فیل از دیگر شیرینی‌های محبوب ماه رمضان و سفره افطار است. گوش فیل معمولا خود را در کنار زولبیا و بامیه نشان می‌دهد.

    goosh-fil

    1. برای تهیه گوش فیل اول باید شربت اون رو آماده کنیم. برای تهیه شربت اول آب رو داخل ظرفی روی حرارت بالا قرار می‌دیم تا به جوش بیاد.
    2. وقتی قل زد،جوهر لیمو رو بهش اضافه می‌کنیم. با اضافه کردن جوهرلیمو آب کف می‌کنه و جوششی توی آب ایجاد می‌شه. بعد شکر رو داخل آب می‌ریزیم و بدون اینکه هم بزنیم اجازه می‌دیم دونه‌های شکر داخل آب حل بشه و شربت شفاف بشه. ادامه طرز تهیه گوش فیل را در این مقاله بخوانید.

    ۱۳- دسر عربی

    دسر عربی یک دسر خوشمزه است که می‌توانید برای ماه رمضان ان را درست کنید. این دسر طعم قهوه و کارامل دارد. این دسر خوشمزه را برای ماه رمضان و افطار درست کنید و از خوردنش لذت ببرید.

    طرز تهیه دسر عربی اصیل همراه با عکس مرحله ای

    مواد لازم برای تهیه دسر عربی به شرح زیر است:

    مواد لازم جهت تهیه دسر عربی:
    شیر دو پیمانه
    پودر کرم کاراملیک بسته
    بیسکوئیت پتی بوریک بسته
    نسکافه یا قهوه فوری یک قاشق غذاخوری
    پودر ژلاتینیک و نیم قاشق غذاخوری
    خامه صبحانه صد گرم
    آب یک سوم پیمانه
    1. ابتدا برای تهیه این دسر خوشمزه ،پودر ژلاتین را در یک سوم پیمانه آب بریزید. آب و پودر ژلاتین رو هم بزنید و چند دقیقه کنار بگذارید تا حالتی اسفنجی پیدا کند.
    2. مخلوط آب و ژلاتین اسفنجی رو روی بخار کتری بن ماری کنید یا داخل ماکروفر بذارید تا ژلاتین در آب حل شده و مایعی شفاف بدست بیاد.
    3. بیسکوئیت های پتی بور رو داخل زیب کیپ بریزید.
    4. با وردنه روی بیسکوئیت ها فشار وارد کنید تا بیسکوئیت ها خرد و کم کم پودر بشن.
    5. بیسکوئیت های پودر شده رو داخل ظرفی بریزید. پودر کارامل آماده رو داخل سس پن یا قابلمه ی مناسبی بریزید.
    6. شیر رو به پودر کارامل اضافه کنید.

    برای ادامه طرز تهیه دسر عربی به مقاله آن مراجعه کنید.

    ۱۴- کادایف ترکیه‌ای

    دسر کادایف دسری خوشمزه و خاص ترکیه ای است که از دو بخش رشته و کرم یا فرنی میانی اون تشکیل میشه.

    طرز تهیه‌ی کادایف

    برای تهیه کادایف ترکیه به مواد زیر نیاز دارید:

    مواد لازم برای تهیه کادایف
    رشته کادایف (فروشگاه های لوازم قنادی)۱۵۰ گرم
    کره یا روغن حیوانی۵۰ گرم
    پودر قند۴ قاشق سوپ‌خوری
    آرد۲ قاشق سوپ‌خوری
    نشاسته ذرت۴ قاشق سوپ‌خوری
    شکر۲ /۱ پیمانه
    خامه صبحانه۲۰۰ گرم
    پودر هل۲ /۱ قاشق چای‌خوری
    تخم مرغ۱ عدد
    شیر۳ پیمانه
    گلابنصف پیمانه
    1. ابتدا کره یا روغن حیوانی را در ماهی‌تابه می‌ریزیم و بر روی حرارت قرار می‌دهیم تا آب شود. رشته‌های کادایف را به صورت تکه‌های ٢ الی ٣ سانتی خرد می‌کنیم به کره آب‌شده اضافه می‌کنیم و مرتب هم می‌زنیم تا رنگ رشته‌ها طلایی شود؛ بعد از طلایی شدن رشته‌ها، پودر قند رو به رشته‌ها اضافه می‌کنیم.
    2. رشته‌های طلایی و پودر قند رو کمی باهم مخلوط می‌کنیم و تابه را از روی حرارت بر می‌داریم.
    3. برای تهیه فرنی یا کرم دسر کادایف، لازم هستش که آرد و نشاسته ذرت را با هم مخلوط، بعد الک کنیم و بعد با نصف شکر و شیر، داخل ظرف بریزیم.
    4. با همزن حسابی اون‌ها رو مخلوط کنیم و بعد مواد رو داخل یک قابلمه می‌ریزیم؛ روی حرارت قرار می‌دیم و مرتب هم می‌زنیم تا زمانی که به غلظت فرنی برسه. در یک ظرف دیگر تخم مرغ را می‌شکنیم و با چنگال هم می‌زنیم. (نیازی به استفاده از همزن نیست).

    برای ادامه طرز تهیه دسر کادایف ترکیه به مقاله آن مراجعه کنید.

    ۱۵- تارتلت خرما

    تارتلت خرما یکی از دسرهای خوشمزه افطار است که به راحتی و با صرف زمان کمی می‌توانید تارتلت خرما را درست کنید.

    طرز تهیه تارتلت خرما؛ آسان و خوشمزه برای افطار

    برای طرز تهیه تارتلت خرما به مواد زیر نیاز دارید:

    مواد لازم برای کراست تارتلت خرما
    کره۱۲۰ گرم
    آرد شیرینی پزی۲۰۰ گرم
    پودر قند۶۰ گرم
    زرده تخم مرغ۱ عدد
    وانیلیک چهارم قاشق چای خوری
    مواد لازم برای داخل تارتلت خرما
    خرمای پوست گرفته و بدون هسته۳۰۰ گرم
    کره به دمای محیط رسیده۱۵ گرم
    دارچینیک دوم قاشق چای خوری
    پودر هلیک دوم قاشق چای خوری سر خالی
    پنیر ماسکارپونه۱۰۰ گرم
    شیرعسلی۱۵۰ گرم
    1. برای آماده کردن خمیر تارتلت خرما، کره نرم شده (خیلی نرم و شل و ول نباشد) و پودر قند الک شده رو داخل ظرفی بریزین و با همزن بزنید تا یکدست و پوک بشه.
    2. بعد زرده تخم مرغ و وانیل رو بهش اضافه کنید و با همزن بزنید تا یکدست و مخلوط بشن.
    3. همزن رو کنار بذارین و آرد رو روی مواد الک کنید. با نوک‌ انگشت ها مواد رو مخلوط کنید تا مواد کم کم‌ حالت خرده نان پیدا کنه.
    4. و بعد کم کم مواد رو جمع کنید تا خمیر یکدستی حاصل بشه.
    5. برای مخلوط کردن مواد حتما باید از نوک انگشت ها استفاده کنید چون حرارت کف دست باعث به روغن افتادن خمیر میشه و کراست بعد از پخت سفت و خشک میشه همچنین نباید خمیر رو بیش از حد ورز بدین و مخلوط کنید چون خمیر به روغن میفته و کیفیت تارت پایین میاد.
    6. برای تهیه این تارت من از قالب مینی مافین کف جدا استفاده کردم که خارج کردن تارتلت ها از داخلش راحت بود اگه این قالب رو ندارین میتونید از قالب های تارت تک نفره که در بازار موجوده و قیمت پایینی داره استفاده کنید.

    برای ادامه طرز تهیه تارتلت خرما به مقاله آن مراجعه کنید.

    ۱۶- دسر مشکوفی

    دسر مشکوفی یا مشکافی از دسرهای ساده و خوشمزه مازندرانی است که برای ماه رمضان و افطاری گزینه خوبی است.

    طرز تهیه دسر مشکوفی دو رنگ؛ با طعم وانیل و زعفران

    برای طرز تهیه دسر مشکوفی به مواد زیر نیاز دارید:

    مواد لازم برای قسمت وانیلی مشکوفی دو رنگ:
    شیر۲ لیوان
    نشاسته گل (گندم)۴ قاشق سوپ خوری
    شکر۴ قاشق سوپ خوری
    گلاب اعلایک چهارم پیمانه
    وانیلیک چهارم قاشق چای خوری
    کره۲۰ گرم
    مواد لازم برای قسمت زعفرانی مشکوفی:
    شیر۲ لیوان
    نشاسته گل (گندم)۴ قاشق سوپ خوری
    شکر۴ قاشق سوپ خوری
    زعفران دم کرده غلیظبه مقدار لازم
    گلاب اعلایک چهارم پیمانه
    وانیلیک چهارم قاشق چای خوری
    کره۲۰ گرم
    1. دسر مشکوفی رو میتونید فقط به صورت تک رنگ زعفرانی درست کنید و یا اینکه به صورت دو رنگ وانیلی و زعفرانی درستش کنید.
    2. برای تهیه دسر مشکوفی وانیلی شیر رو داخل قابلمه ای بریزین و نشاسته گل (نشاسته تازه و مرغوب باشه) رو بهش اضافه کنید و حسابی با همزن دستی مخلوط کنید تا کاملا حل بشه.
    3. بعد روی حرارت ملایم قرار بدین و به هم زدن ادامه بدین تا شیر کم کم گرم بشه وقتی شیر گرم شد کره رو اضافه کنید و هم بزنید تا حل و مخلوط بشه.
    4. به هم زدن ادامه بدین وقتی دیدین بخار از ظرف بلند میشه و شیر از اطراف شروع به جوشیدن کرده شکر رو به مواد اضافه کنید و هم بزنید. اگه ذائقه شیرین پسندی دارین میتونید مقدار شکر رو به پنج یا شش قاشق سوپ خوری افزایش بدین.
    5. مواد رو باید مدام با حرارت ملایم هم بزنید تا جایی که شروع به غلیظ شدن کنه حرارت باید ملایم باشه تا همراه با غلیظ شدن مواد خامی نشاسته هم گرفته بشه و طعم خامی داخل دسر حس نشه و باید به صورت مداوم هم بزنید تا مواد گلوله نشه و به صورت یکدست غلیظ بشه و ته نگیره.

    برای ادامه طرز تهیه مشکوفی می‌توانید به مقاله آن مراجعه کنید.

    ۱۷- شیرینی شباکیه

    شیرینی شباکیه یک شیرینی خوشمزه عربی و همانند زولبیا است که با دستگاه پاستا ساز یا بدون آن می‌توانید درست کنید و در ماه رمضان میل کنید.

    طرز تهیه شیرین شباکیه عربی( زولبیا فانوسی)؛ مخصوص ماه رمضان

    این شیرینی خوشمزه را با مواد زیر تهیه کنید:

    مواد لازم شیرینی شباکیه عربی یا زولبیا فانوسی یا خاگینه فانوسی:
    شیر۱۲۵ گرم
    ماء الشعیر۲۵ گرم
    کره۱۲۵ گرم
    بکینگ پودر۵ گرم
    آرد سفید قنادی۵۰۰ گرم
    شربت باربه مقدار لازم
    بادام پرک یا پسته خرد شده برای تزئینبه میزان لازم
    1. برای آماده کردن این شیرینی اول باید شربت بار رو آماده کنیم و کنار بذاریم تا در دمای محیط خنک بشه، آموزش کامل شربت بار با تمام نکات قبلا انجام شده برای درست کردن شربت بار به این آموزش مراجعه کنید.
    2. بهتر هست که شربت رو از یک روز قبل آماده کنید و کنار بذارین تا کارتون راحت تر و سریع تر پیش بره.
    3. برای آماده کردن خمیر شیرینی آرد رو الک کنید و بکینگ پودر رو به آرد اضافه و کاملا مخلوط کنید.
    4. کره رو آب کنید و ماء الشعیر را به آن اضافه کنید.
    5. و شیر رو بهش اضافه و مخلوط کنید.
    6. اگه به ماء الشعیر دسترسی نداشتین می‌تونید به جاش از شیر استفاده کنید اما در صورت امکان جایگزین نکنید تا شیرینی بافت خوبی داشته باشه.
    7. از مخلوط مایعات کم کم به آرد اضافه کنید و مخلوط کنید تا خمیری شکل بشه.

    برای ادامه طرز تهیه شیرینی شباکیه می‌توانید به مقاله آن مراجعه کنید.

    ۱۸- دسر عیش السرایا

    دسر عیش السرایا یکی از دسترهای محبوب لبنان است.

    طرز تهیه دسر عیش السرایا؛ دسر عربی برای ماه رمضان

    برای تهیه این دسر نیاز به مواد زیر دارید:

    مواد لازم جهت تهیه دسر عیش السرایا:
    نان تست ۷ تا ١٠ عدد
    شیر ٣ پیمانه
    شکر سه قاشق غذاخوری
    نشاسته ذرت٣ قاشق غذاخوری پر
    گلابسه قاشق غذاخوری
    خامه صد گرم
    1. ابتدا باید نان‌های تست را آماده کنید و تفت دهید.
    2. شیر و نشاسته و شکر را به خوبی ترکیب کنید.
    3. سپس خامه را به آن اضافه کنید.
    4. سپس با ترکیب مواد در ظرف‌های مناسب، دسر آماده میل کردن است.

    برای ادامه طرز تهیه دسر عیش السرایا می‌توانید به مقاله آن مراجعه کنید.

    ۱۹- مهلبیه وانیلی

    دسر مهلبیه یکی از خوشمزه ترین دسرهایی عربی، ترکی است که شباهت بسیار زیادی با فرنی دارد. مهلبیه در دسته پودینگ‌ها قرار دارد. پودینگ‌ها را می‌توان به عنوان یک میان‌‌وعده مقوی یا یک وعده اصلی مصرف کرد. پودینگ‌ها بافت اسفنجی و نرم و لطیف دارد، تنوع بسیار زیادی در طعم و مزه‌های آن‌ها وجود دارد اما اغلب از سه ماده اصلی شیر، نشاسته ذرت و زرده تخم‌مرغ تشکیل شده‌اند.

    طرز تهیه دسر مهلبیه

    مراحل تهیه مهلبیه وانیلی

    مراحل تهیه مهلبیه وانیلی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله برای تهیه این دسر بسیار لطیف و خوشمزه باید قابلمه تفلون و نچسب مناسبی انتخاب کنید. حال شکر را درون قابلمه بریزید و آرد نشاسته درت و آرد سفید را به آن اضافه کنید. مواد خشک را بهم زنید تا با هم ترکیب شوند.
    2. در دومین مرحله شیر را کم کم به ترکیب درون قابلمه اضافه کنید و بهم زدن ادامه دهید تا آردها به خوبی در شیر حل شوند و ترکیبی صاف و یک‌دستی حاصل شود.
    3. بهم زدن مواد را تا جایی ادامه دهید که دانه‌های شکر درون شیر به خوبی حل شوند. بهتر است از شیر سرد استفاده کنید، به خاطر داشته باسید که آردها در شیر سرد بهتر حل می‌شوند.
    4. در این مرحله قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید. مدام باید ترکیب درون قابلمه را بهم زنید تا مواد ته نگیرند. پس از گذشت ۸-۱۰ دقیقه مواد شما شروع به سفت شدن می‌کند و غلیظ می‌شود. توجه داشته باشید که در این مرحله نیز باید بهم زدن مواد ادامه دهید.

    برای ادامه رسپی این دسر خوشمزه و لطیف روی لینک طرز تهیه مهلبیه وانیلی کلیک کنید.

    ۲۰- دسر زعفرانی (پاناکوتای زعفرانی)

    دسر زعفرانی یکی از دسرهای خوشمزه و مجلسی مورد علاقه ایرانی‌هاست که طرز تهیه بسیار آسانی دارد و با چند قلم مواد اولیه ساده نظیر شیر، شکر، خامه، زعفران، پودر ژلاتین و… قابل تهیه است.

    این دسر مزه بستنی زعفرانی دارد و برایتان طعم نوستالژی و خاطره انگیز بستنی‌های زعفرانی رو زنده خواهد کرد! پس اگر شما هم طعم زعفران و گلاب را دوست دارید، حتما این دسر خوشرنگ و خوش‌طعم را تهیه و نوش جان کنید. 

    طرز تهیه دسر زعفرانی (پاناکوتای زعفرانی)

    مراحل تهیه دسر زعفرانی

    مراحل تهیه دسر زعفرانی به شرح زیر است:

    1. ابتدا پودر ژلاتین را در کاسه‌ای بریزید و نصف پیمانه آب را به آن اضافه کنید. با هم کمی مخلوط کنید تا حالت اسفنجی پیدا کند.
    2. مخلوط آب و ژلاتین را کنار بگذارید تا کاملا با هم ترکیب شوند و ذرات ژلاتین در آب حل شود.
    3. سپس شیر را در ظرف یا قابلمه مناسبی بریزید. شکر را به شیر اضافه کنید و کمی با هم مخلوط کنید و هم بزنید.
    4. سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا زمانی که شکر در شیر حل شود.
    5. در مرحله ی بعد محلول زعفران را به شیر و شکر اضافه کنید. میزان زعفران را می‌توانید بیشتر هم در نظر بگیرید.

    برای ادامه رسپی این دسر خوشمزه و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه دسر زعفران کلیک کنید.

    ۲۱- معسله (معجون خرما)

    «معسله» یا «معجون خرما» یک دسر خرمای عربی و خوزستانی است که به خاطر طبع گرمی که دارد بیشتر در فصول سرد سال تهیه می‌شود. برخی از جنوبی‌ها نیز این دسر را در ماه رمضان برای افزایش انرژی بدن در افطار و سحر استفاده می‌کنند.

    طرز تهیه معسله بسیار راحت است، اما این دسر ساده به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. برخی این دسر را تنها با ترکیب خرما، شیره خرما و کنجد درست می‌کنند و برخی دیگر برای درست کردن این معجون مغذی از گردو و ادویه‌های مختلف استفاده می‌کنند.

    مراحل تهیه معسله خرما با کنجد

    مراحل تهیه معسله (معجون خرما)

    مراحل تهیه معسله (معجون خرما) به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول باید یک ماهیتابه را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید. سپس کنجد و ادویه‌های مختلف را اضافه کنید و مواد را برای چند دقیقه تفت دهید تا بوی خامی کنجد و ادویه‌ها از بین برود.
    2. بعد از چند دقیقه کوتاه می‌توانید شیره خرما را به معسله اضافه کنید و بعد شعله گاز را خاموش کنید. در این مرحله شیره خرما فقط باید گرم و روان شود.

    برای ادامه رسپی این دسر مقوی و خوشمزه روی لینک طرز تهیه معسله (معجون خرما) کلیک کنید.

    ۲۲- چنگالی مشهدی

    چنگالی مشهدی یک عصرانه خوشمزه و سنتی است که با استفاده از شیره، کنجد، مقداری نان و روغن آماده می‌شود. درست کردن این غذای ساده و مقوی بسیار راحت است و می‌توانید از آن برای عصرانه، صبحانه و یا حتی دسر استفاده کنید.

    چنگالی از غذاهای سنتی و لذیذ مشهدی

    مراحل تهیه چنگالی مشهدی

    مراحل تهیه چنگالی مشهدی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله از دستور پخت چنگالی خراسانی باید مقداری روغن حیوانی در ماهیتابه بریزید تا گرم شود. سپس شعله گاز را خاموش کنید. در ادامه نان تافتون را با قیچی یا دست خرد و همراه با شکر و کنجد به روغن گرم شده اضافه کنید. 
    2. بعد از این که همه مواد چنگالی را با هم ترکیب کردید، باید دست‌هایتان را بشویید و با دست مواد را ورز دهید تا همه طعم‌ها به خود هم بروند و کاملا با هم ترکیب شوند.

    برای ادامه رسپی این دسر مقوی و ساده روی لینک طرز تهیه چنگالی مشهدی کلیک کنید.

    ۲۳- حلوا خرما

    آیا به دنبال یک دسر خوشمزه و مقوی برای افطار هستید که عطر و طعمی بی‌نظیر داشته باشد؟ اگر پاسخ شما مثبت است، پیشنهاد اکالا بلاگ به شما حلوای خرما است.

    حلوای خرما یکی از انواع حلواهای سنتی ایرانی است که علاوه بر طعم لذیذ سرشار از مواد مغذی است. بنابراین، حلوای خرما یک گزینه عالی برای افرادی است که به دنبال یک میان وعده یا دسر مقوی و سالم هستند.

    مراحل تهیه حلوا خرما

    مراحل تهیه حلوا خرما

    مراحل تهیه حلوا خرما به روش جنوبی‌ها به شرح زیر است:

    1. اولین مرحله در تهیه حلوای خرما، آماده‌سازی خرماست. برای این کار باید پوست و هسته خرماها یا رطب‌ها را جدا کنید. برای جدا کردن هسته می‌توانید از یک چاقو یا هسته‌گیر استفاده کنید. در پایان این مرحله شما باید ۲۰۰ گرم خرمای بدون هسته داشته باشید.
    2. پس از آماده‌سازی خرماها، نوبت به پوره کردن آن‌ها می‌رسد. برای این کار، خرماها را درون یک کاسه یا قابلمه‌ی بزرگ ریخته و مقداری آب جوش به آن اضافه کنید تا سطح خرماها را بپوشاند. سپس، درب ظرف را بگذارید و اجازه دهید خرماها به مدت چند دقیقه در آب جوش بمانند تا نرم شوند.
    3. پس از اینکه خرماها نرم شدند، آن‌ها را با گوشت‌کوب بکوبید تا کاملا له شده و به حالت پوره دربیایند. اگر می‌خواهید پوره خرمای شما یکدست‌تر باشد، می‌توانید از میکسر استفاده کنید.
    4. قبل از تفت دادن آرد باید آن را الک کنید. برای این کار آرد را درون یک تابه با اندازه مناسب الک کنید تا گلوله‌های آرد از بین بروند. سپس، تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید و آرد را با یک قاشق چوبی به طور مداوم هم بزنید تا نسوزد. تفت دادن آرد را به مدت ۳۰ دقیقه ادامه دهید تا خامی آن به طور کامل گرفته شود.

    برای ادامه رسپی این دسر پرخاصیت و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه حلوا خرما کلیک کنید.

    برای مشاهده لیست افطاری‌های متنوع از قبیل پیش‌ غذا، انواع دسر، نوشیدنی، غذاهای نونی و انواع غذا با برنج روی لینک افطاری چی بپزم؟ کلیک کنید.

    ۳.۹/۵ (۳۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۵۷ دیدگاه ها

      1. خیلی خیلی عالی بود ممنون که همیشه ودرهمه جا درکنار ما هستید در آرامش و آسایش مردم سهیم هستید انشاالله که خداوند متعال به شما عزیزان قوت بده

    1. عالیه من رفتم خونه مامان بزرگم اونا رفته بودن باغمون دماوند من که خونمون زعفرانیه است بابام برد من رو تجریش خونه مامان بزرگسنام براشون از این افطاری ها درست کردم کلی سوپرایز شدن

    2. عالی بود عزیزم، نیکا و سارا فرقانی شما همونایی هستید که در سریال پاینخت بازی کردن من خیلی خوش حالم که دارم این هارو به تو میگم نیکا جون ????????

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.