برنامه غذایی

امروز ناهار چی درست کنم؟ (جمعه ۲۱ اردیبهشت)

امروز ناهار چی درست کنم؟ چی بپزم که تکراری نباشه؟ فرقی نمی‌کند دانشجو باشید، خانه‌دار یا شاغل، این سوال دغدغه همه افرادی است که به آشپزی علاقه دارند و می‌خواهند یک ناهار خوشمزه و متفاوت برای خود و عزیزانشان تدارک ببینند. 

از این رو ما امروز، در بیست و یکمین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای ناهار امروز شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای ناهار به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- زرشک پلو با مرغ

زرشک پلو با مرغ یکی از غذاهای اصیل و مجلسی ایرانی‌هاست که روش‌های مختلفی برای طبخ آن در وعده شام وجود دارد که حتما شما نیز با یکی از این روش‌ها آشنایی دارید. اما ما از میان انبوه روش‌های پخت این غذا، یک روش ساده و استاندارد، با حفظ حداکثری عطر و طعم دلپذیر را به شما آموزش خواهیم داد. 

برای پخت این غذا به چند قلم مواد اولیه ساده و در دسترسی همچون مرغ، پیاز، خلال پسته، زرشک، زعفران دم کرده، رب گوجه فرنگی و… نیاز دارید.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

    مراحل تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله روغن‌ را داخل تابه می‌ریزیم و تکه‌های مرغ را با فاصله مناسب درون آن می‌چینیم. بعد ادویه کاری، زردچوبه، چوب دارچین، پیاز، برگ بو و فلفل قرمز را هر دو طرف تکه‌های مرغ می‌پاشیم تا کاملا طعم‌دار شوند.
    2. مرغ‌ها در حال سرخ شدن هستند، اما برای اینکه از پخت درون مرغ هم خیالمان راحت شود در ماهیتابه را روی آن می‌گذاریم تا مرغ در حرارت کم به مدت ۳۰ دقیقه با بخار خودش مغز پخت شود.
    3. بعد از سپری شدن ۳۰ دقیقه، اول تکه‌های مرغ را بر می‌گردانیم تا طرف دیگر آن‌ها هم به‌ خوبی طلایی و ‌سرخ شوند. بعد از سرخ شدن طرف دیگر، تکه‌های مرغ را از تابه و سایر موادی که با اون پخته شده بود برمی‌داریم.
    4. حال برای درست کردن سس، در تابه دیگری مقداری روغن ریخته و رب‌ گوجه فرنگی را اضافه می‌کنیم. بسپس هم می‌زنیم تا رب‌ گوجه فرنگی رنگ باز کند.

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و همه پسند روی لینک طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی کلیک کنید.

    ۲- آبگوشت سنتی

    آبگوشت یا دیزی غذایی متشکل از گوشت گوسفندی تازه به همراه دنبه و حبوباتی همچون نخود لوبیا، سیب زمینی و گوجه فرنگی است. این غذای نونی مقوی و پرکالری سابقه و محبوبیت زیادی در نزد خانواده‌های ایرانی دارد و تقریبا به عنوان ناهار روز جمعه شناخته می‌شود.

    برای تهیه یک آبگوشت اصیل ایرانی ساده و خوشمزه نیاز به مهارت زیادی نیست فقط باید دقت، حوصله و وقت زیادی را صرف پختن آن کنید تا کاملاً جا بیفتد و یک آبگوشت خوشمزه داشته باشید.

    طرز تهیه آبگوشت

    مراحل تهیه آبگوشت سنتی

    مراحل تهیه آبگوشت سنتی به شرح زیر است: 

    1. اولین مرحله آماده سازی آبگوشت، خیس کردن نخود و لوبیا از شب قبل در آب می باشد، این کار از نفخ شکم شما جلوگیری می‌کند. اگر این کار را فراموش کرده‌اید نخود و لوبیا را در یک تابه با مقداری آب تفت دهید.
    2. در مرحله بعد گوشت و دنبه را به خوبی تمیز کنید و آن را با یک چاقوی تیز به چندین قطعه مساوی تقسیم کنید. سپس در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و گوشت‌ها را در آن تفت دهید تا به رنگ طلایی برسند.
    3. حال پیازها را خوب بشویید، در اندازه نگینی خرد کنید و در یک تابه آن‌ها را تفت دهید. بعد از آن نخود و لوبیا را آبکش کرده، به آن اضافه کنید و هم بزنید و کمی تفت بدهید.
    4. اکنون نخود، لوبیا و پیاز را به قابلمه گوشت که طلایی شده است اضافه کنید و به میزان ۶ تا ۸ برابر مواد به آن آب اضافه کنید، بر روی شعله ملایم قرار دهید، اجازه دهید که آبگوشت به آرامی پخته شود و سراغ مرحله بعد بروید.

    برای ادامه رسپی این غذای سنتی و مخصوص روی لینک طرز تهیه آبگوشت سنتی کلیک کنید.

    ۳- زیر برنجی (چلو گوشت لری)

    زیر برنجی یا چلو گوشت لری یکی از غذا‌های بسیار خوشمزه و پرطرفدار قدیمی است که اصالت آن به لرستان برمی‌گردد. در این غذا از گوشت بز استفاده می‌شود که به همین دلیل نیز در برخی از شهرهای دیگر به این غذا بز برنج گفته می‌شود. 

    این غذا دستور پخت چندان سختی ندارد و با چند قلم مواد اولیه ساده همچون ماهیچه گوسفندی، محلول زعفران، پیاز، چوب دارچین، برنج، زرشک، کره، ادویه و… قابل طبخ است.

    طرز تهیه زیر برنجی (چلو گوشت لری)

    مراحل تهیه زیر برنجی (چلو گوشت لری)

    مراحل تهیه زیر برنجی (چلو گوشت لری) به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده‌ سازی گوشت روید. گوشت را بشویید و به قطعات بزرگی برش زنید. آن را درون قابلمه مناسبی قرار دهید.
    2. در مرحله دوم پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را ۲-۴ قسمت برش زنید و روی گوشت قرار دهید. حرارت را روشن کنید و کمی زمان بدهید تا قابلمه گرم شود. حال مقداری زردچوبه به گوشت بزنید، چوب دارچین را نیز در همین مرحله به گوشت اضافه کنید و ۲-۳ پیمانه آب جوش به محتوای درون قابلمه اضافه کنید.
    3. حرارت را زیاد کنید تا محتوای مواد درون قابلمه شروع به جوشیدن کند سپس درب قابلمه را ببندید. حرارت را کم کنید و ۱-۲ ساعت زمان دهید تا گوشت به خوبی بپزد و نرم شود.
    4. در ادامه رای بالاتر رفتن سرعت پخت به سراغ برنج روید. برنج از قبل خیسانده شده را به همراه مقدار مناسبی آب، نمک و روغن درون قابلمه بریزید و آن را به‌صورت کته بپزید.
    5. اکنون میزان پخت گوشت را بررسی کنید و در صورت پخته‌ شدن آن، چوب دارچین را از قابلمه خارج کنید. حال مقداری نمک، فلفل سیاه و آبلیمو به گوشت اضافه کنید.
    6. کمی گوشت را به هم بزنید و درب قابلمه را ببندید. ۱۵-۳۰ دقیقه زمان دهید تا گوشت با طعم دهنده‌ها بپزد و سس آن به غلظت مناسب رسد.

    برای ادامه رسپی این غذای اصیل و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه زیر برنجی (چلو گوشت لری) کلیک کنید. 

    ۴- لوبیا پلو شیرازی

    لوبیا پلو شیرازی یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین پلوهایی است که شما می‌توانید با گوشت مرغ و گوشت قرمز متناسب با ذائقه خود طبخ کنید. عطر شوید تازه و طعم منحصر به فرد لوبیا چشم بلبلی ترکیب جذابی است که شیرازی‌ها علاقه بسیار زیادی به این غذا دارند.

    طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی

    مراحل تهیه لوبیا پلو شیرازی

    مراحل تهیه لوبیا پلو شیرازی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ لوبیا روید. لوبیا را تمیز کنید و بشویید، بهتر است ۱-۲ ساعت قبل از پخت، لوبیا را خیس کنید. برنج را نیز به همین صورت بشویید و در مقداری آب بخیسانید.
    2. در این مرحله به سراغ پخت لوبیا روید، دو برابر مقدار لوبیا، آب به آن بیفزایید. لوبیاهای چشم بلبلی را به همراه آب درون قابلمه مناسبی بریزید و روی حرارت کم قراردهید و ۲۰-۳۰ دقیقه به آن زمان دهید تا آب درون قابلمه تبخیر شود و لوبیاها بپزند.
    3. اکنون سبزی‌های تازه را تمیز کنید و بشویید. سبزی‌ها را درون آبکش بریزید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود. حال با کمک چاقوی تیزی، آن‌ها را به صورت ساطوری و یکدست خرد کنید و کنار گذارید.
    4. حال به سراغ پخت مرغ روید. درون قابلمه مناسبی مقداری آب بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید، منتظر بمانید تا آب به جوش آید.
      حال تکه‌های مرغ را درون آب جوش قرار دهید و ۱۰ دقیقه زمان دهید تا مرغ در آب بجوشد. با این روش بخش زیادی از هورمون‌ها و بوی زهم مرغ را می‌توانید بگرید.
    5. پس از گذشت زمان اعلام شده مرغ‌ها را از قابلمه خارج کنید و با کمی آب بشویید. درون تابه مناسبی کمی روغن و محلول زعفران بریزید و مرغ ها را درون تابه قرار دهید و دو طرف آن را به خوبی سرخ و طلایی کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای اصیل و سنتی روی لینک طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی کلیک کنید.

    ۵- ساندویچ رست بیف

    ساندویچ رست بیف از جمله انواع ساندویچ‌های خوشمزه و پرطرفداری است که از تکه‌های گوشت گاو تهیه می‌شود. این ساندویچ را می‌توان به صورت سرد یا گرم و به همراه انواع سس در وعده ناهار میل کرد.

    مراحل تهیه ساندویچ رست بیف

    مراحل تهیه ساندویچ رست بیف

    مراحل تهیه ساندویچ رست بیف به شرح زیر است:

    1. ابتدا گوشت‌های گوساله را خرد کنید، قابلمه مناسبی را روی حرارت قرار دهید و داخل آن مقداری روغن بریزید. سپس گوشت‌ها را داخل قابلمه بریزید. پس از اینکه گوشت تفت خورد و سرخ شد به شکلی که آب انداخت، گوشت‌ها برای مرحله بعدی آماده است.
    2. در ادامه پیاز را شسته، پوست بگیرید و سپس به صورت خلالی خرد کنید. سپس پیازهای خرد شده را به گوشت افزوده و تفت دهید.
    3. در این مرحله ادویه‌های ساندویچ رست بیف شامل پودر آویشن، رزماری، پودر کاری و فلفل سیاه را به مواد افزوده و خوب و مخلوط کنید. پس از اینکه ادویه‌ها با مواد خوب مخلوط شدند در ادامه به اندازه یک پیمانه آب جوش به آن افزوده و اجازه دهید که همه مواد پخته و ترکیب شوند.
    4. پس از اینکه گوشت‌ها کاملا مغز پخت شدند، آن‌ها را از قابلمه خارج کرده و پس از اینکه خنک شدند، آن‌ها را ریش ریش کنید.
    5. در این مرحله به سراغ قارچ بروید و آن‌ها را شسته و سپس برش بزنید. در ادامه مقدار خیلی کم به آن آبلیمو افزوده و قارچ‌ها را داخل تابه مناسب ریخته، روی حرارت ملایم قرار دهید. بگذارید قارچ‌ها تفت بخورد تا آب آن به خوبی کشیده شود.

    برای ادامه رسپی این غذای فانتزی و لذیذ روی لینک طرز تهیه ساندویچ رست بیف کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده ناهار را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۳.۷/۵ (۶ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا